תסמונת התעלה הקרפלית

מה מרגישים?

מדובר על מספר תחושות המתרכזות סביב מפרק כף היד.
בין יתר התחושות:

• כאב, עקצוץ בצידו הפנימי של כף היד וסביב שורש כף היד ועד לאגודל, האצבע השנייה, והאצבע האמצעית וחלקית באצבע הרביעית.
  • נימול / הירדמות באזור שורש כף היד.
  • קושי בלהרים חפצים, עם הזמן הכאב יכול להגיע עד לכתף.
  • הכאב יכול גם להעיר משינה.

איך בנוי המפרק:

סביב שורש כף היד נמצאים גידים אשר תפקידם לאפשר כיפוף כף היד, לידם נמצא עצב בשם "העצב המידיאני" והוא מעצבב את האזור המדובר. גם הגידים וגם העצב מתוחמים על ידי רצועה ועצמות שורש כף היד, יחד יוצרים תעלה. כאשר מסיבות שונות נוצר עיבוי של הגידים בתוך התעלה, העיבוי תופס נפח ולוחץ על העצב ומשם מגיעות כל התחושות כאמור.

תסמונת התעלה הקרפלית: מה הגורמים ואיך מטפלים?

• תסמונת התעלה הקרפלית נחשבת לבעיה הנוירולוגית השכיחה ביותר בגפיים העליונות.
  • נשים יסבלו ממנה פי שלוש מאשר גברים.

הסיבות לתסמונת התעלה הקרפלית :

1. תנועות חוזרות ונשנות של היד ומפרק היד מול המחשב / כלי נגינה / העוסקים בתפירה / ציירים וכו' תנועות היוצרות דלקת.
2. אירוע אקוטי כגון: חבלה. גם חבלות אשר קרו תקופה ארוכה לפני הופעת התסמונת.
3. חוסר איזון בבלוטת התריס והיווצרות בצקות בעקבותיה.
4. סוכרת פגיעה עצבית.
5. הריון גם הריון יכול להוות טריגר לתסמונת, בעיקר בעת ההריון ובמיוחד אם האישה סובלת מבצקת בעת ההריון.
6. השמנת יתר עשויה לגרום ללחץ על המפרק.
7. מחלות ברקע זאבת ( לופוס), דלקות פרקים יכולות לקדם את הופעת התסמונת.

אבחון על ידי בדיקת הולכה עצבית EMG – באמצעותה נבדקת מוליכות העצב בפרק כף היד.
ברפואה המערבית מנסים להקל על תסמיני התסמונת באמצעות חבישת סד, מתן כדורים אנטי דלקתיים וזריקות סטרואידיות לתוך פרק כף היד.
אפשרות אחרת היא ניתוח במטרה להוריד את הלחץ התוך תעלתי.

כמו כן לעיתים מבצעים ניתוח. לעיתים הניתוח עוזר, אך תקופת ההחלמה ארוכה ויכולה להגיע למספר חודשים. במקרים מסוימים נגרמים סיבוכים לאחר הניתוח, למשל פגיעה בתחושתיות כף היד, זיהומים ולעיתים פגיעה קבועה בעצב עצמו. מניסיוני הקליני רוב האנשים אשר עברו ניתוח כזה הבעיה לא נפתרה או נפתרה זמנית וחלקית.

מומלץ שלא להתעכב בטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית. עיכוב יכול להביא לסיבוכים בטיפול ולביצוע ניתוח פולשני.

אבחון ברפואה הסינית לתסמונת התעלה הקרפלית:

כאשר מגיע אדם לאבחון ברפואה הסינית לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית, הוא יתושאל באשר לאורח חייו בפן המקצועי, פעילות גופנית, שינה, תזונה ועוד. כל אלה מהווים בחינת רקע אשר מאפשרים יכולת לרדת לשורש התפתחות התסמונת.

לאחר התשאול יבצע הרופא הסיני בדיקה מרידיאנית ( מסלולים אנרגטיים לאורך ורוחב הגוף). הוא יבדוק אילו מסלולים ואילו איברים מעורבים וגורמים לתופעה. כמו כן יבצע אבחונים נוספים מתחום הכלים אשר ברפואה הסינית.

לאחר סיכום הממצאים הנ"ל הוא יתייחס לממצאים מאת הרפואה המערבית – כגון: צילומים, בדיקות מעבדה וסיכומים רפואיים.

לבסוף ישלב בין ממצאי שתי הרפואות ויגיע לאבחנה מקצועית משולבת אשר תוביל לטיפול שורשי בבעיה.

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית:

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית נחשב כטיפול היעיל ובעל התוצאות הטובות שיש לעולם הרפואה כפתרון לתסמונת.

דיקור סיני בשיטת האיזון לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית:

דיקור לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית בשיטה הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא בעיה במפרק כף היד תטופל באמצעות דיקור ברגל סביב הקרסול על מסלולי המרידיאנים המטפלים במפרק.

בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.

דיקור יפני לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית:

גם כאן כמו בטיפול הסיני יבוצעו תשאול ואבחון על פי פרמטרים הנשענים על הרפואה הסינית, אולם כאן האבחון יהיה נוטה לבדיקות של רפלקסים בבטן ואזורי אבחון בגוף השונים מהרפואה הסינית. הדיקור ברפואה היפנית לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית יהיה שטחי יותר על פני העור. לטיפול היפני יצורפו גם מגנטים.

דיקור בשיטת YNSA –  " נוירו אקופונקטורה "טיפול בדיקור על הקרקפת ( לא, לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.

שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.                                                                                      בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.

לדוגמה, לתסמונת התעלה הקרפלית יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום ההפרעה במפרק. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, ירגיש המטופל הקלה משמעותית בהפרעות.

השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים כמו למשל שבץ מוחי ושיתוקים שונים.

טווינה / שיאצו לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית- טווינה ושיאצו הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות  ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

תזונה לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית– גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית  לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.

צמחי מרפא: לטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית- לעיתים במצבים כרוניים ישלב הרופא הסיני פורמולת צמחי מרפא ( אשר ירכיב על פי מדדים אישיים של המטופל)למשך תקופה קצרה. צמחי המרפא יתמכו ויקדמו את הבאת הריפוי.

את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

טיפול בגלי הלם: זהו טיפול חדשני היוצרת תזוזה ושינוי ברקמה הפגועה על ידי הפעלת לחץ מכני וכוח מתח, המפחיתים את מידת הכאב באיבר הפגוע.

אישה בת 56 העוסקת בתפירה מזה שנים רבות וסובלת מכאבים עזים ורדימות לאורך היד ועד האצבעות. רופא אורטופד איבחן תסמונת התעלה הקרפלית ורשם לה כדורים אך ללא הועיל וגם זריקות שקיבלה עזרו חלקית. היא הגיעה אלי (בהמלצת בעלה אשר טופל אצלי) לאחר שהחליטה שהיא לא מוכנה להכניס לגופה כל כך הרבה חומרים לא בריאים. לאחר בדיקה אשר ביצעתי איששתי כי אכן מדובר בתסמונת התעלה. הטיפול: ביצעתי דיקור "נוירולוגי דיסטלי" טכניקת דיקור המטפלת בבעיה דרך נקודות המרוחקות ממקום הבעיה. במקרה זה דיקרתי נקודות במפרק הקרסול ומעט מעלה ממנו לאורך השוק. כמו כן דיקרתי נקודות דיקור בראש (לא כואב כלל) לפי שיטת דיקור יפנית הנקראת YNSA וההשפעה היא מיידית. כבר עם החדרת המחטים תחושת הכאב נחלשה משמעותית והתנועתיות של כף היד חזרה בכ -60% . המטופלת הייתה מופתעת- אני לא, אני מכיר את יכולות השיטה. הדרכתי אותה לגבי מספר פעולות אשר יש להימנע מהם ומספר פעולות (פיזיותרפיסטיות) שיש להגביר על מנת לשמר את ההישג אשר הושג בטיפול וכן לחבוש את היד כל יום כשעה בזמן העבודה כך למשך 10 ימים.

קבענו עוד 3 מפגשים. בכל מפגש הכאב פחת ונעלם.

סובל/ת מ תסמונת התעלה הקרפלית ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?