שיטות טיפול בדיכאון

תסמינים של דיכאון

התסמינים העיקריים:

1. רגשות אשם – על דברים שהיו ניתנים לשינוי בעבר והאדם לא עשה דבר על מנת לשנותם. במצבים קשים יותר האדם חושב שהוא הולך להיענש על פשע שכלל לא פשע בו. במצבים קשים עוד יותר, האדם אף ישמע קולות הלוצינטוריות המפנים אליו אשמה ומתכוונים להענישו, למשל קולות המעודדים אותו להתאבד. הבסיס לרגשות אשם הוא תחושת חסר ערך עצמי.
  2. אובדנות – כ- 80% מהלוקים בדיכאון יחוו מחשבות אובדניות אך לכ – 60% המחשבות יהיו רציניות יותר. אחד מתוך שישה חולים כרוניים יתאבד לבסוף. רוב המתאבדים הם גברים.
  3. Depressive Mood – אי יכולת להגיב בהתאמה לסיטואציות משתנות, אי יכולת לשמוח בסביבה המשרה שמחה או לקחת חלק ביצירת השמחה, אי יכולת לצחוק.

אפידמיולוגיה:

כ – 4% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון. נשים פי שתיים מגברים.

• דיכאון יכול להיות גנטי ו/או נרכש.
  • לדיכאון אין גיל והוא יכול להופיע בכל זמן וזמן ואצל כל אדם. הוא יכול להיות זמני, למשל מצב רוח ירוד ומסוגר מאוד למשך מספר ימים עד שבוע או מצב כרוני בו המצב הולך וחוזר או מצב כרוני רציף.
  • לא כל מצב של ירידה במצב רוח קל או קשה הינו דיכאון .

דיכאון פסיכיאטרי משתייך לקבוצת הפרעות בשם " הפרעות במצב הרוח " והיא מתבטאת באחד או יותר מהתסמינים הבאים:

• ירידה במצב הרוח במשך שבועיים ויותר.
  • אובדן עניין והנאה.
  • ירידת אנרגיה כללית.
  • ירידה בריכוז.
  • תחושות אשם ללא בסיס.
  • דימוי עצמי נמוך.
  • הפרעות שינה.
  • הפרעות בתיאבון.

שלוש הגדרות / קבוצות עיקריות:

דיכאון מג'ורי: דיכאון עמוק בו באים לביטוי כל התסמינים הקשים.
הפרעה דו קוטבית: האדם עובר ממצב של חסר אונים והסתגרות נקרא:"דיפרסיה" למצב של התלהבות מוגזמת, התנהלות מתירנית ללא גבולות: נקרא:"מאניה".
דיסטמיה:  דיסטמציה היא מצב דיכאון ברמה בינונית וכאילו נסתרת, האדם חי איתה אך ברמת חיים מצומצמת ומגבילה.

• ברפואה המערבית הטיפול בדיכאון מורכב מכדורים / זריקות / נזע חשמלי ושיחות.
  • חשוב להדגיש שכאבים כרוניים לאורך זמן יכולים להביא לירידה במצב הרוח, לחרדה ודיכאון.

לעניות דעתי ומניסיוני הקליני האנשים אשר לוקחים כדורים במקרים רבים לא מצליחים בעזרת הכדורים בלבד לחזור חזרה אל מסלול רצוי וזאת מכיוון שכדורים יכולים "להרים" את האדם למצב של תנועה ופוטנציאל לעשייה, אך חלק מהמטופלים המקבלים כדורים, מעבר ללקיחת הכדורים לא עושים צעדים עם עצמם ולא מקבלים ליווי משמעותי לעבוד על עצמם בתקופה בה הכדור עושה עבודה טובה למענם וכך יוצא שלאחר תקופה הנפש מתרגלת לכדורים.
תוצאה: נסיגה למצב הקודם אך הפעם עם אכזבה רבה וייאוש. על כן הם יקבלו מינון גבוהה יותר של הכדורים ובמקרים מסוימים יקבלו סוג נוסף של כדורים. הבראה בוודאי שאין כאן!

מחקרים:

דיכאון? דיקור במקום שיחות וכדורים" מאת: ד"ר עמית עקירוב 30/9/13

מחקר בריטי אשר פרסם את מסקנותיו בכתב העת " PLos Medicine " מצא חד משמעית כי דיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל לטיפול בדיכאון בדיוק כמו שיחות ויעוץ פסיכולוגי.

ממצאי המחקר: בהשוואה לטיפול המערבי המקובל חלה ירידה מובהקת במדדי PHQ לאחר שלושה חודשי טיפול עם טיפולי דיקור. לאחר 12 חודשים, לא זוהה הבדל מובהק בין הדיקור לבין טיפולי שיחות וכדורים.

מחקר נוסף: "כיצד דיקור סיני עוזר לטפל בחרדה ודיכאון ?" :

מנגנון הפעולה של הדיקור הסיני לטובת הטיפול בחרדה ודיכאון:

דיקור סיני לדיכאון וחרדה נעשה על פני נקודות המפעילות שרשרת תהליכים נוירו פיזיולוגיים. עם החדרת המחט בנקודה ספציפית מתחיל גירוי של המערכת העצבית התחושתית ההיקפית. גירוי זה עבר אל תחנות עצביות בחוט השדרה, משם נשלח הוא אל התלמוס במוח התיכון ( התלמוס מעבד את כל המידע התחושתי המגיע אל המוח ). משם הוא ממשיך אל המוח העליון ( המוח העליון כולל מרכז תחושתי ותנועתי ) ומשם מגיע הגירוי אל המערכת הלימבית ( אשר בין היתר אחראית על העיבוד הרגשי ) ואל האונה הקדמית במוח השולטת על אישיות ודפוסי התנהגות.

בכך נוצרת השפעה מיטיבה על המערכת האופיאטית (מווסתת כאב). יציאתה ( של המערכת האופיאטית ( מאיזון מתקשרת לדיכאון וכאב נפשי.

הפעולה כוללת שחרור אנדורפינים ( מוליכים עצביים המסייעים בשיכוך כאב ושיפור מצב הרוח). כהמשך לכך נוצרת השפעה על רמת הסרוטונין- מוליך עצבי חשוב לטיפול בכאב, ברגשות, במצב הרוח, בדיכאון וחרדה.

קישור למחקר:

חשוב להדגיש כי טיפול סיני בדיקור לדיכאון לא כלל כל כדורים או אמצעים כימיים חיצוניים אלא מתבסס על החומרים הטבעיים הקיימים במערכות הגוף.

האם הרפואה הסינית עוזרת גם כאשר האדם לוקח כדורים כנגד דיכאון ?

בהחלט כן ואף רצוי. אני מקבל מטופלים אשר מגיעים ( גם המופנים אלי ע"י רופא פסיכיאטר) כאשר הם נמצאים בטיפול תרופתי עבור דיכאון ו/או  חרדה ובזכות טיפולי הדיקור הם נפרדים מהכדורים או לכל הפחות מצמצמים  אותם משמעותית. זה קורה בהדרגה ובשיתוף הרופא הפסיכיאטר או הרופא המטפל.

דיקור סיני לטיפול בדיכאון:

כבר בטיפול הראשון עשוי המטופל לחוש שינוי חיובי בתחושותיו ובהמשך ירגיש שינוי חיובי במצב רוחו, יחווה אנרגיה וחיוניות, תחושות חיוביות, פחות חרדה ותאבון מאוזן. כאבים אשר סבל מהם, ברובם ייעלמו או יחלשו משמעותית,
לדוגמה, אנשים רבים השרויים במשבר נפשי, גופם מתחיל להיות רגיש גם לתחושות כאב – כמו למשל כאב וקושי בצוואר, בכתפיים, בשכמות ובעיות עיכול, מדווחים תוך כדי תהליך הטיפול כי אלו כבר לא קיימים אצלם. זה לא מפתיע את הרופא הסיני כי הוא מראש פעל לטפל מערכתית ולכן התוצאה מקיפה ומעמיקה. זהו ההבדל בין לתת כדורים למען השתקת התלונה (טיפול בסימפטומים) לעומת טיפול אמיתי שורשי.

מהלך הטיפול:

• הדיקור יהיה במקומות שונים בגוף (לא באזורים אינטימיים) ויכלול בדרך כלל כ – 6 מחטים.
  • הדיקור אינו כואב ולרוב משרה תחושת נינוחות ושינה.
  • זמן הטיפול נאמד לרוב בעד כשעה.
  • מספר המפגשים ותדירותם נקבעים בהתאם לתוצאות האבחון.

לרופא הסיני האינטגרטיבי יש מגוון כלים איכותיים ובדוקים לטיפול בנפש. (קישור ל" הקשר בין תודעה, כאב וחולי)  כפי שכתבתי במאמרים קודמים, ( ניתן למצוא בבלוג) לכל איבר ואיבר בגוף יש תפקיד כפול, האחד פעולה וביטוי פיזי והשני פעולה וביטוי נפשי.

באמצעות פגישת אבחון אשר מצד אחד בודקת את היסטוריית האדם על מצבו הרפואי וטיפולים תרופתיים אשר הוא לוקח, אל מול אבחון מעמיק של כלי הרפואה הסינית, הרופא הסיני האינטגרטיבי יפעל לאזן את יחסי הכוחות הפנימיים ובכך את האדם כולו.  הוא ישתמש לשם כך בדיקור, בצמחי מרפא והתאמה תזונתית

גישות דיקור שכיחות:

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי" שיטה מודרנית הנקראת " שיטת האיזון "   Balance method של ד"ר ריצ'ארד טאן.

דיקור בשיטת YNSA  " נוירו אקופונקטורה " טכניקה מודרנית מתקדמת המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי בה הדיקור נעשה בקרקפת (לא כואב). הטכניקה פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. הטכניקה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.

עם החדרת המחט תורגש הקלה בתסמינים.

לדוגמה, לטיפול בדיכאון  יש אזור בקרקפת המזוהה עם מצבים נפשיים שונים. במקרים רבים, מספר רגעים לאחר הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, יורגש שינוי בתחושות.

דיקור יפני לדיכאון – דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. הוא נקרא גם אקופונקטורה מודרנית.

ההבדלים הם בעיקר בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר והוא מתבסס על איתור וטיפול דרך נקודות ריפלקס ( נקודות רגישות) בגוף. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. באמצעות הטיפול היפני הרפלקסים אמורים להשתחרר בזמן טיפול ולהוות אינדיקציה לטיפול יעיל.

דיקור אוזן – אוריקולריה ( Auricul Acupuncture )  את השיטה פיתח בארה"ב, ד"ר מייקל או סמית'. על פי עבודות אשר עשה מצא כי שילוב של דיקור בנקודות מסוימות באוזן גורם ללקוחותיו להיגמל ממצבים נפשיים / התמכרויות, אשר העיבו על תפקודם. כל זאת מבלי כל צורך בטיפול שיחתי או תרופתי מורכב.

אפרכסת האוזן היא מיקרוקוסמוס של הגוף כולו. לכל איבר ולכל מערכת בגוף יש ייצוג באוזן.

באוזן יש מעל  80 נקודות השפעה. על ידי גירוי של נקודה ( או תצריף של מספר נקודות ) עובר שדר מהנקודה אל מערכת הרפלקסים אשר במוח ( כמו בדיקור בגוף) וגורם לתגובה בהתאם להשפעה של אותה נקודה.

גירוי הנקודות יכול להתבצע במספר שיטות – לדוגמה: דיקור, לייזר, אלקטרו אקופונקטורה, מגנטים, כדורי אוזן.

באמצעות האוריקולריה ניתן לטפל במגוון בעיות, ביניהם: בעיות עיכול, דיכאון, חרדה, קשב וריכוז והיפר אקטיביות, כאב כרוני, לחץ דם, תסמיני גיל המעבר- מנופאוזה, איזון בלוטת התריס, חילוף חומרים, הפרעות אכילה, הרזיה, גמילה מאלכוהול, עישון סיגריות, סמים, התנהגות אובססיבית.

צמחי מרפא לטיפול בדיכאון. בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני מרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה. השילוב של צמחי מרפא עם הדיקור הסיני מביא לכך שלדיקור יש חומרים ( הצמחים ) בתוך הגוף אותם הוא מתעל למשימת הריפוי.

את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה. צמחי המרפא מאושרים מבחינת הכשרי דת.

שילוב של דיקור עם צמחי המרפא הינו שילוב סינרגטי המוביל את צמחי המרפא ביתר יעילות לאזורים ממוקדים בגוף עליהם אנו רוצים להשפיע.

תזונה לטיפול בדיכאון– בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש, לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.

בתזונה המתועשת ישנם הרבה חומרים הפוגעים בבריאות, רשימה חלקית: קמח לבן לסוגיו, שומן טראנס, חומרי שימור, סוכרים, מזון מעובד חומרי טעם וריח, צבעי מאכל, מונוסודיום גלוטומט. כל אלה נכנסים לגופינו נתקעים ופוגעים בבריאות הנפשית והפיזית. התזונה הסינית פועלת לשחרר ולהוציא את החומרים האלה ללא התערבות של כדורים כימיים וללא תופעות לוואי.

טווינה / שיאצו לטיפול בדיכאון –  טווינה ושיאצו הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות בפתיחת מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש תקיעות במעבר האנרגיה. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת. בדומה לטווינה ושיאצו ניתן להיעזר בכירופרקטיקה ועיסוי רפואי.

כלים תומכים נוספים:

טיפול ביופידבק לדיכאון – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות חיישן ומונחה על ידי המטפל לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.

נטורופתיה  לטיפול בדיכאון. בנטורופתיה מדובר על בירור מעמיק של אורח החיים בדגש על התזונה. הטיפול יהיה בעיקרו באמצעות שינוי תזונתי של התפריט ויכלול תוספי תזונה וויטמינים.

הומיאופתיה –  טיפול הומיאופטי לדיכאון נעשה על ידי הכנת תרכיב (נוזלי או תרכיב קשה -גלובולים)  של חומרים מדוללים עד להשארה של הזיכרון שלהם בלבד בחומר. התרכיב יתאים באנרגטיקה שלו למצב אישיותו / מחלתו של האדם. על פי התפיסה: " דומה בדומה יטפל ".

• דוגמה ממקרה בקליניקה

נעה, בת 28 נשואה, אם ל 2 , מזכירה במשרד עורכי דין. הגיעה עם סיפור של דיכאון לאחר לידה שהתרפא אך חזר כעבור כשנה.

לאחר תשאול ואבחון משולבים ( סיכומי מחלה אשר הביאה עימה מאת הרפואה הקונבנציונאלית בשילוב תשאול ואבחנה שלי בכלי הרפואה הסינית) הוחל בטיפול אשר כלל דיקור, צמחי מרפא, הנחיות תזונתיות והסדרת שעות העבודה והשכיבה לישון.

נעה הגיבה לטיפול כבר לאחר הטיפול הראשון. זה היה ברור כבר כשנכנסה לקליניקה בפגישה השנייה. היא נכנסה עם חיוך וזקיפות קומה. סיפרה כי בעיקר ישנה יותר טוב ומרגישה יותר רגועה.

הטיפולים היו בתדירות של כל כחמישה ימים.

מטיפול לטיפול היה שיפור קל. בטיפולים השישי והשביעי נעה הרגישה הרבה יותר טוב והחלטנו כי נסיים את הטיפול הסדור ונדבר טלפונית לאחר שלושה שבועות ונבדוק אם צריך להמשיך בטיפול. לאחר שלושה שבועות שוחחנו ולא היה צורך עוד בטיפול.

סובל/ת מדיכאון ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?