פריצת דיסק בגב

פריצת דיסק, כאבי גב, הקרנות, כאב ונימול באגן וברגליים הם מהתלונות השכיחות בעקבותיהם מגיעים אליי לקליניקה לטיפול בדיקור סיני.
חשוב לדעת כי הרבה אנשים חיים ללא ידיעתם עם פריצת דיסק אחד או יותר מבלי כל כאב או הגבלה וגם אינם יודעים כי יש להם פריצה.

תהליך הופעת פריצת דיסק:

עמוד השדרה מורכב בין היתר מחוליות אשר ביניהם מורכבים דיסקים. בתוך עמוד השדרה עובר חוט השדרה. חוט השדרה מתקשר ומעצב את כל הגוף בכל הקשור לתחושה ותנועה. כאשר נוצר לחץ על החוליות (לחץ פתאומי או לחץ מתהווה כרוני עקב אוסטיאופורוזיס מחלת פרקים, מתח נפשי מתמשך וכו') החוליות נלחצות ויוצרות עומס על הדיסקים והדיסקים נפרצים. פריצה זאת גורמת ללחץ על העצב ואנו מרגישים כאב. הכאב יסמן לנו כי יש בעיה ועלינו לצמצם פעילות.

• פריצת דיסק בין חוליות L4 L5 היא השכיחה בין פריצות הדיסק.

פריצת דיסק, כאב מקרין:

מכיוון שמכל חולייה יוצא עצב המעצבב אזור אחר בגוף, אז מלבד הכאב המקומי בגב אנו נרגיש (במקרים רבים, לא תמיד ולא מיד) כאב לאורך הגפה אותה מעצבב העצב, זה נקרא כאב סכיאטי (כאב מוקרן) לדוגמה: בבעיה בחוליות הצוואר אנו נרגיש את ההקרנה בכתף / בידיים. בבעיה בחוליות הגב נרגיש הקרנה לרגליים.
בין יתר התחושות עקב ההקרנה יהיו כאב, חוסר תחושה, נימול, קור או חום.

פריצת דיסק, תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

1. מכה או לחץ פיזי פתאומיים למשל הרמת משא כבד, תנועה פתאומית ו/או חדה.
2. מחלות עצם  כגון אוסטאופרוזיס.
3. דלקות / מחלות פרקים
4. ישיבה ממושכת ולא ארגונומית  למשל הרמת משא כבד, תנועה פתאומית ו/או חדה.
5. בעיות ברגליים למשל שוני באורכי הרגליים, בעיות בכפות הרגליים.
6. בעיות בקשת הגב
7. עישון  גורם לירידה בצפיפות העצם ובין היתר משפיע על עמוד השדרה הבנוי מעצם – כמו כן פוגע בייצור הקולוגן (חלבון) האחראי על הגמישות והחוזק הבין חולייתית.
8. חוסר גמישות מבחינה אמוציונאלית גורם לאורך זמן למתח בשרירים והקטנת במרווח בין החוליות והתפרצות הדיסק.
9. תזונה לקוייה יביא לכאב, דוגמה אחת: מזג אוויר קר יביא לכיווץ ויכווץ משמעו כאב.
10. קור גורם לכיווץ כללי של הגוף ואצל המועדים לכאב גב הוא עשוי להוות טריגר לכאבי הגב.

הטיפול יהיה בכדורים, זריקות ולעיתים ניתוח גב. ניתוח הגב מבוצע לשם שאיבת נוזל הדיסק אשר פרץ מחוץ לדיסק או לשם הוצאת הדיסק. לפעמים אין ברירה אלא לנתח, כמו למשל במקרה שבו הפריצה גורמת לחוסר שליטה על הסוגרים. יש לציין כי אין הצלחה מלאה בניתוחים.
מניסיון קליני שלי ( ושל מטפלים נוספים) לאורך שנים, אני יודע לומר בוודאות כי :
אצל גברים החווים חרדה עקב אי יכולתם לכלכל את בני משפחתם מופיע כאב גב חזק ומשתק ללא קשר לפריצת דיסק, או להביא לידי ביטוי את פריצת הדיסק הקיימת זה מכבר כאשר לא היה כל סימן קודם לה.
אצל נשים מופיע הכאב בשל תחושתן שהן לא מספיק טובות כאימהות ורעיות.

פריצת דיסק בגב - בר ריפוי – קליניקה לטיפול ואיזון הגוף והנפש

יותר ויותר מחקרים מתפרסמים באשר ליעילות הדיקור הסיני לכאבי גב ופריצת דיסק. הוכח כי דיקור סיני למקרים אלה הינו הטיפול היעיל והבטוח אשר קיים, ללא סיכונים וללא תופעות לוואי. הגישה אומצה בארץ ובעולם על ידי בתי החולים וקופות החולים.

משמעות הטיפול בדיקור סיני לפריצת דיסק: את הדיסק לא ניתן להחזיר למקומו אבל הטיפול בדיקור יאזן את הגב (אם יש מתח שרירי / עוקם של עמוד השדרה) ואת אורכי הרגליים אשר השתנו עקב כיווץ הגב ואשר בתורם מעצימים את הלחץ חזרה אל הגב. הדיקור יווסת תהליכים דלקתיים, יביא להגמשה והנעה של סביבת חוליות השדרה ועל ידי כך ישחרר את האדם מהכאב, בשלב ראשון באופן חלקי ועד שחרור מלא או כמעט מלא בהמשך הטיפולים.

איך זה עובד?

מחקרים בתחום הנוירולוגיה מצאו כי הדיקור סיני משפיע על מערכת העצבים האוטונומית ועל מערכת העצבים המרכזית, וכן, מגביר את פעילות המערכת הפרא סימפתטית.
הדיקור מוליך כוחות ריפוי המתקנים קשרים בין תאיים ועל ידי כך מאיץ איחוי וצמצום דלקת.
הדיקור מגביר את רמות האנדורפין והדופמין המביאים לשיכוך כאב והרגעה וכך מתגברת זרימת הדם אל הרקמות.

• אנדורפין: חומר כימי הנמצא במוח, מסייע בשיכוך כאב ושיפור מצב הרוח
  • דופמין הוא סוג של כימיקל במוח. הוא יוצר תחושות אושר, הנאה אנרגיה ומוטיבציה.

כלי הטיפול:

1. דיקור סיני לפריצת דיסק:

מהגב יוצאים מסלולי אנרגיה (מרדיאנים) לכיוון הידיים והרגליים על מסלולים אלה ישנם נקודות אשר מזוהות כמשפיעות על הגב /
      עמוד השדרה. רופא סיני מיומן מכיר את המסלולים ויודע היכן הנקודות הספציפיות אשר דיקור שלהם מעביר הוראה למוח לשלוח                אל אזור ספציפי בגב חומרי ריפוי.
      חשוב להדגיש, כל זאת ללא כל כדורים או זריקות אלא בעזרת שפעול כוחות הריפוי הנמצאים בתוך הגוף.

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול בכאבים בצוואר בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".
      שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא
      דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא, דיקור
      לטיפול בפריצת דיסק יתבצע בידיים ו/או ברגליים.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים הכאב מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו  המוחלטת והבראה.

דיקור בשיטת YNSA –  " נוירו אקופונקטורה " טיפול בדיקור על הקרקפת ( לא, לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.
      שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין
      גישת הדיקור המסורתית.

בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל.
      עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.

לדוגמה, לכאבי גב ופריצת דיסק יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום הכאב בגב. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית
      בקרקפת, ירגיש המטופל הקלה משמעותית בכאב.

השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים
      ומורכבים, כמו שבץ מוחי ושיתוקים למיניהם.

בעת דיקור סיני לטיפול בפריצת דיסק, הכאב אמור לרדת מיידית ומשמעותית עם החדרת המחט.

דיקור יפני לטיפול בפריצת דיסק. דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות
      יותר  והדיקור שטחי יותר.

האבחון היפני מתבסס על נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם.
      נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

ברוב המקרים הטיפול יכלול בין 5 ל 8 מפגשים. מטיפול לטיפול יגדל מרווח חזרת הכאב ועוצמתו. ולעיתים יהיה צורך לטיפולים
      תקופתיים לאחזקה.

2.  טווינה / שיאצו – הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות
      ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים.
      פתיחת מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל.
      המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל
      המערכת.

3. טיפול לפריצת דיסק באמצעות טריגר פוינטס – הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם
     באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן
     וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.

4. צמחי מרפא לטיפול בפריצת דיסק – בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי
     המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני
     לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

5. תזונה לטיפול בפריצת דיסק– בהתאם לממצאים ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי.
     תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותו בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות
     והעצמות, ובכלל את האדם כולו. לכן יש חשיבות לתזונה נכונה.

סוד חוכמת התזונה הסינית העתיקה הוא בכך שהיא עובדת על התאמת פרטי מזון לאיברים פנימיים על פי צרכים ספציפיים,
    בהתאמה אנרגטית כגון:  טעם, ריח, צבע, טמפרטורה ועוד…

טיפול לפריצת דיסק באמצעות ביופידבק – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות
    חיישן ומונחה על ידי המטפל  לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב
    מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.

פריצת דיסק בגב - בר ריפוי – קליניקה לטיפול ואיזון הגוף והנפש
מקרה מהקליניקה, עמיר גבר בן 38 אב לשישה הגיע אלי (בעקבות המלצת אשתו וביתו אשר טופלו אצלי) עם כאב לאורך עמוד השדרה. בקושי הצליח לשכב על מיטת הטיפול. מאובחן עם פריצת דיסק בחוליות L3-4. ברקע אמיר המוטרד מאוד מהקשיים הכלכליים שהמשפחה נמצאת בהם והוא לוקח על עצמו את האחריות לכך. "אני מרגיש שזה רודף אותי וכל רגע עלול להשיג אותי מאחור" כך הוא אמר משפט שלם, משפט אשר הבהיר לי את מקור כאבו והנחה אותי בטיפול. לאחר שהמשכתי לתשאל אותו וביצעתי אבחון סיפרתי לו את מסקנתי ותיארתי לו את דרך הטיפול. "הגב כואב מכיוון שאתה מכווץ וחרד שמא המצב הכלכלי יפגע משפחה. כמו שאתה מתאר, אתה מרגיש שהסכנה מאחוריך והגב מסמן לך אותה. לכן הטיפול שלך יחולק לטיפול בדיקור ושיחות ( מתוך הכשרותיי העסקית כלכלית וכמגשר) תוך כדי שאתה שוכב עם המחטים ואם יהיה צורך נוסיף רפואת צמחי מרפא. ואכן תוך כ 15 שניות מרגע החדרת המחט הראשונה, ביקשתי ממנו לנסות בזהירות להניע את האגן (התקוע) מצד לצד. למרבה הפתעתו הוא הצליח לעשות זאת ( בצורה חלקית) ואף הצליח להרים מעט את גבו ממשטח המיטה. לאחר המחט הרביעית ( הכאב ירד בכ 80% ) הוא כבר התחיל לחייך מתוך אושר / מבוכה על השינוי המהיר. הבהרתי לו כי כל מה שעשיתי הוא דיקור ספציפי לשחרור מתחים המכווצים את הגב ושעלינו לפתוח ולדבר על הנושא הכלכלי.
המשך הטיפול: עמיר כמסוכם הגיע אלי עוד 4 פעמים (פעם בשבוע) וכבר לא דיבר על כאבי גב, אבל הוא הוסיף ואמר שהוא סובל מכאבי כתף קפואה אבל, בגלל הגב לא דיבר על זה ומבקש אם אפשר שגם מזה אשחרר אותו…. זה כבר היה יותר פשוט ומהיר לריפוי.

סובל/ת מפריצת דיסק ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?