נפש

אדם מורכב מחומר פיזי, ובהגדרה שלי: "כלי",  כלי האוצר בתוכו את ההרכב השני:  רוח, נפש ונשמה.

הכלי עצמו ( הגוף הפיזי )לא יכול לחוש כאב או צער – הוא דומם.

מכאן כי הצקה נפשית תהדהד ותערער את הגוף הפיזי ה "כלי " ואז יופיעו תחלואים שונים כביטוי פיזי, לדוגמה: כאבי גב, בעיות עיכול, שלשול, עצירות, מעי רגיז, צרבת, עייפות כרונית, הזעה בכפות ידיים רגליים, אסטמה, אלרגיות שונות, תופעות עוריות רבות, למשל פסוריאזיס, כאבים כלליים, פיברומיאלגיה, כאבי ראש, מיגרנה , סוכרת, לחץ דם ועוד.

למצער ברפואות רבות מתייחסים אל תסמינים אלה כתחלואת הגוף בלבד ומטפלים בהם תרופתית וכירורגית. כך שלמעשה לא ניתנת התייחסות וטיפול בגורם האמיתי לתלונה, אלא ניתן טיפול לא מתאים אשר יביא להחמרת התלונה הספציפית ( עם הזמן ) ובנוסף יגרום לתופעות לוואי שליליות.

בקליניקה, כשאני מטפל באנשים עם תלונות באשר למצבם הנפשי ואשר להם תלונות נוספות ברקע (תלונות פיזיות), כמו המוזכרות מעלה, אנו ( אני והאנשים ) מתוודעים לשיפור במצב הנפשי ויחד איתו רוב התופעות הפיזיות הנ"ל. זה קורה מכיוון שהטיפול הוא טיפול לאחר אבחון בהסתכלות כלל מערכתית. דבר גורר דבר, הנפש מתאזנת, הגוף נרגע.

מניסיוני, ( האישי וכמטפל) הטיפול הסיני במקרים רבים יעיל יותר מהטיפול המערבי.

• ההתמחות הקלינית שלי ברפואה הסינית האינטגרטיבית היא בתחום: " התמכרויות והתנהגות תלותית ". התמחות המבוססת על חקר ופענוח הגורמים למצבים הנפשיים השונים והטיפול בהם.

כיצד עוזר הטיפול ברפואה הסינית לריפוי נפשי?

רפואה סינית אינטגרטיבית- שילוב ממצאי שתי רפואות שונות המביא להצלחה:

האבחון בקליניקה כולל את ההיסטוריה הרפואית של האדם,  טיפולים תרופתיים אשר הוא לוקח מאת הרפואה הקונבנציונאלית, ובמקביל אבחון מעמיק עם כלי הרפואה הסינית.

בהמשך לאבחון, הטיפול הסיני האינטגרטיבי יפעל לווסת ולתקן ואת יחסי הכוחות בין האיברים הפנימיים ולהביא לרווחת הנשמה, הנפש ורוח האדם.

• כלי הטיפול העיקריים: דיקור, צמחי מרפא, תזונה וטווינה / שיאצו.
  1. דיקור:

מחקר: "כיצד דיקור סיני עוזר לטפל בחרדה ודיכאון ? "

דיקור סיני לריפוי נפשי נעשה על פני נקודות המפעילות שרשרת תהליכים נוירו פיזיולוגיים. עם החדרת המחט  בנקודה ספציפית מתחיל גירוי של המערכת העצבית התחושתית ההיקפית. גירוי זה עבר אל תחנות עצביות בחוט השדרה, משם נשלח הוא אל התלמוס במוח התיכון ( התלמוס מעבד את כל המידע התחושתי המגיע אל המוח ). משם הוא ממשיך אל המוח העליון ( המוח העליון כולל מרכז תחושתי ותנועתי ) ומשם מגיע הגירוי אל המערכת הלימבית ( אשר בין היתר אחראית על העיבוד הרגשי ) ואל האונה הקדמית במוח השולטת על אישיות ודפוסי התנהגות. כך נוצרת השפעה מיטיבה על המערכת האופיאטית (מווסתת כאב). יציאתה ( של המערכת האופיאטית ( מאיזון מתקשרת לדיכאון וכאב נפשי.

הפעולה כוללת שחרור אנדורפינים ( מוליכים עצביים המסייעים בשיכוך כאב ושיפור מצב הרוח). כהמשך לכך נוצרת השפעה על רמת הסרוטונין – מוליך עצבי חשוב לטיפול בכאב, ברגשות, במצב הרוח, בדיכאון וחרדה.

ממצאי המחקר: בהשוואה לטיפול המערבי המקובל חלה ירידה מובהקת במדדי PHQ לאחר שלושה חודשי טיפול עם טיפולי דיקור. לאחר 12 חודשים, לא זוהה הבדל מובהק בין הדיקור לבין טיפולי שיחות וכדורים.

קישור למחקר:

כבר בטיפול הראשון עשוי המטופל לחוש שינוי חיובי במצב רוחו, יחווה אנרגיה וחיוניות, תחושות חיוביות, פחות חרדה, תאבון מאוזן,  כאבים אשר סבל מהם, ברובם יחלשו משמעותית.

מחקר נוסף:

מחקר בריטי אשר פרסם את מסקנותיו בכתב העת " PLos Medicine " מצא חד משמעית כי דיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל לטיפול בדיכאון בדיוק כמו שיחות ויעוץ פסיכולוגי.

חשוב להדגיש כי טיפול סיני בדיקור לדיכאון לא כולל כל כדורים או אמצעים כימיים אלא מתבסס על החומרים הטבעיים הקיימים במערכות הגוף.

1. צמחי מרפא לטיפול נפשיצמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנה ממוקדת לתקופה קצרה. השילוב של צמחי מרפא עם הדיקור הסיני מביא לכך שלעזרת הדיקור יהיו חומרים ( הצמחים ) בתוך הגוף אותם הדיקור מתעל באופן זמני למשימת הריפוי.  את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה. צמחי המרפא מאושרים מבחינת הכשרי דת.
  2. תזונה לריפוי נפשי –  בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לטיפול נפשי.  תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת הנפש.
  3. טווינה / שיאצו כתמיכה לריפוי נפשי – טווינה ושיאצו הינם טכניקות הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות בפתיחת מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש תקיעות במעבר האנרגיה. המטפל עובר עם אצבעותיו על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.
  • ניתן לשלב טיפול ברפואה הסינית יחד עם טיפול פסיכיאטרי. עם הזמן צפוי יהיה צמצום ואף ביטול הצורך בכדורים פסיכיאטריים. יבוצע בשיתוף עם הרופא הפסיכיאטר.
  • טיפול ברפואה הסינית בחרדה אינו מלווה בכדורים, זריקות או תופעות לוואי שליליות.

" בוחן כליות ולב "  (ירמיהו פרק יא ).

הרפואה הסינית רואה את תפקודן של הכליות כאחראיות על מצבים נפשיים כרוניים.
הלב נמצא בחלקו העליון של מרכז הגוף. הוא הבית של התודעה ואחראי על רגשות, הוא מאכסן את הנפש.
בין הכליות ללב יש קו מחבר והקו הזה עובר דרך מרכז הגוף במקום הנקרא על פי הרפואה הסינית "אדמה". האדמה אחראית על יציבות הרגשות.

האדמה כוללת את האיברים טחול וקיבה. הטחול והקיבה אחראיים על קבלת המזון אל מערכת העיכול ושלב ראשון של עיבוד המזון לטובת פירוקו ושילוחו הלאה לאיברים הנוספים. במידה והאדמה לא מבצעת את תפקידה כראוי, המזון מגיע לכליות וללב כאשר אינו מעובד כהלכה. דבר זה יוצר בעיית תקשורת בין הכליות ללב מה שברפואה הסינית מפרשים (בין היתר) כגורם להפרעות נפשיות = לחות וליחה.

זאת הייתה דוגמה כללית, בקליניקה נעשית אבחנה אינדיבידואלית מקיפה ומעמיקה המביאה לתוצאות איכותיות, ללא כל תופעות לוואי כבלקיחת כדורים.

סובל/ת מחרדה ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?