מהם הגורמים לכאבי ראש

מגיעים אליי לקליניקה אנשים רבים הסובלים מכאב ראש כרוני. אנשים אלה ניסו לטפל בכאב באמצעות כדורים ואף זריקות אך ברוב המקרים הכאב רק נחלש והחלו תופעות לוואי.

מה הוא כאב ראש, מהם הגורמים לכאב ראש והטיפול בכאב הראש הן בהתייחסות מערבית והן טיפול ברפואה הסינית – דיקור לטיפול בכאב ראש.

ישנם ארבע קטגוריות עיקריות: כאבי ראש מיגרונטיים, כאב מקבצי,
כאב מתחי ( סטרס) וכאבים שניוניים.

כאבים אשר מחייבים התייחסות מיוחדת:

• כאב חדש לאחר גיל 50
  • כאב המעיר משינה
  • כאב מלווה בסחרחורת, הקאה
  • כאב עם חום ובלבול
  • כאב המחמיר בעת מאמץ
  • כאב מלווה בעוויות ובשינוי היכולת לבצע פעילויות תנועתיות בפנים – כמו לעצום עיניים, לחייך.
כאב ראש | בר ריפוי – קליניקה לטיפול ואיזון הגוף והנפש

מהם הגורמים לכאבי ראש?

בין הגורמים לכאבי ראש: מתח נפשי, חוסר שינה, תזונה לא מתאימה, צוואר המקרין לראש, בעיות במפרק הלסת, מחלות נגיפיות, סינוסיטיס, טראומה פיזית, חוסר איזון הורמונאלי,

במצבים נדירים יכול להיות שמדובר בגידול סרטני. במקרה כזה נצפה לתסמינים נוירולוגיים כגון: הפרעת ראיה, חולשה בגפיים ותחושת בלבול.

מה ההבדל בין כאב ראש על רקע מתח למיגרנה?

כאבי ראש הנוצרים בשל מתח יהיו  כאבים לוחצים. לרוב הם יורגשו בראש בתבנית חגורה. עוצמת הכאב תהיה בינונית ובדרך כלל תמשך לאורך היום. הכאב יכול להישאר גם שבוע.

בשונה ממיגרנה אין תופעות של החמרה בכאב בתנאי אור וצורך לעצום עיניים. קול אינו מחריף את הכאב. כאב הראש אינו כולל בחילות או הקאות וריחות לא מגבירות אותו.

יש כאב ראש הנקרא ריבאונד Rebound Headache הוא נגרם הפסקת לקיחת כדורים ובעיקר כדורים משככי כאבים. הכאב יכול להימשך מספר ימים ועד מספר שבועות.

אבחון לכאבי ראש ברפואה המערבית

בדרך כלל האבחון יכלול שיחה עם הרופא ובדיקה גופנית. אם יהיה צורך, תתבצע בדיקת הדמיה CT של המוח. בדיקת ההדמיה כוללת קרינה גדולה ומסוכנת, לכן תתבצע במקרים יוצאי דופן.

טיפול בכאבי ראש, רפואה מערבית:

הרופא המערבי בדרך כלל יקשיב למטופל וירשום לו כדורים כנגד הכאב ( אדוויל/ אופטלגין/אקמול, רילרט וכו.

במקרים קשים יותר יינתנו כדורים ממשפחת הטריפטאינים, למשל זומיג, ריזלט, אימיטרקס ורילרט.

במקרים שהכאב מציק עד פגיעה בתפקוד היומיומי יינתנו כדורים נוספים, כדורים להורדת לחץ דם או כדורים לטיפול באפילפסיה ועד לכדורים נוגדי דיכאון.

יש לציין כי ברוב גדול של המקרים, לקיחת כדורים לא רק שאינה מרפאה אלא מעמיקה את הבעיה, זאת מכיוון שהאדם לוקח כדור והכאב נעלם אבל הבעיה / בעיות אשר גורמת לכאב ממשיכות לגדול ולהשתרש ולגרום להופעת מחלות פנימיות נוספות. גם תופעות הלוואי של הכדורים ( ביניהם נזק לכבד) כנגד הכאב פוגעות ומביאות להחמרת המצב הבריאותי.

כאבי ראש אבחון וטיפול - רפואה סינית

טיפול בכאב ראש ברפואה סינית יתמקד באדם הסובל מהכאב ולא בתסמינים.

הרופא הסיני יתשאל את האדם באשר לאורח חייו וכן יבצע אבחונים שונים על מנת להבין אילו איברים פנימיים לא מתפקדים כיאות. כך הוא יבין מה הסיבות אשר הביאו ליצירת הכאב (התסמין). בשונה מהרפואה המערבית ( בה האדם יקבל כדורים לטיפול בתסמינים. כדורים אשר יגרמו לו לתופעות לוואי ופגיעה מתמשכת בבריאותו). הטיפול יהיה בגורמים. הטיפול יפעל להביא לחזרת התפקוד הנכון של האיברים והחזרת יחסי הגומלין ביניהם. כמו כן ידריך את האדם לגבי אורח חייו. הדרכה אשר תמנע את חזרת כאבי הראש ובתוך כך מניעת התפתחות מחלות לוואי

הרופא הסיני יאתר את המיקום בו החל להתפתח בראשונה הגורם לכאב ובו הוא יטפל.

הטיפול באדם ולא בתסמינים שלו – לכן אין צורך בכדורים או בטיפולים חיצוניים אחרים.

רפואה סינית וכאבי ראש:

על פי הרפואה הסינית הכליות  (במובנן האנרגטי) מהוות את התשתית של כל הגוף. בתפקידן הן בין היתר אחראיות על אחיזה / עיגון של הכוחות שבין בסיס הגוף התחתון ולוויסות כוחות אלה העולים מעלה עד הראש.

על רקע השפעות שונות הכליות מאבדות יכולת העיגון שלהן ואז יש "נתק" של זרימה תקינה ויציבה בין שתי הקצוות- כליות (חלק תחתון) וראש (חלק עליון) והופעת כאב. הרופא הסיני המיומן יודע לאבחן בדיוק מה הגורמים לנתק ולטפל בהם.

בנוסף, הכליות הן אלה המאפשרות לאדם תחושת ביטחון קיומי (מתוקף היותן המטען האנרגטי של האדם דרך יוצריו- הוריו. הכליות הן האיבר הראשון שממנו נוצר האדם לאחר המפגש בין הזרע לביצית) לכן שמירה על כוחן של הכליות יחסוך הרבה כאב ראש.

דוגמה נוספת: איבר הכבד. ידוע שתפקידו (בין היתר) של הכבד הוא לקבל דם מתוך המערכת, לנקות אותו ולהעבירו נקי הלאה. כאשר הכבד עסוק / עמוס בעבודה על פינוי הרעלים של התרופות (למשל התרופות כנגד כאב הראש) הוא לא יבצע את עבודתו כמתבקש וזה כשלעצמו יביא ליצירת דם לא איכותי למערכת ולהמשכת כאב הראש ואז צורך בכדורים נוספים וכך הלאה עד למצב של פגיעה רב מערכתית.

תזונה: תזונה לא מתאימה תפגע ביכולת תפקוד הטחול וכתוצאה מכך ייווצר קושי של הטחול לבצע את תפקידו  בהפרדת איכותית של  חלקי המזון המגיעים אל מערכת העיכול.  פגיעה כזאת תוביל להיווצרות לחות פנימית      ( נוזלים עכורים במקום נוזלים צלולים). לחות זו תוביל לתחושת כבדות וערפול (תחושת סחבה בראש) מכיוון שלא תאפשר הגעת נוזלים צלולים את הראש. בין היתר אפשרי גם שיתלוו לכאב הראש גם הקאות ובחילות.

כאמור, אבחון יסודי אצל הרופא הסיני האינטגרטיבי יוביל לריפוי כאב הראש בלי כדורים וחומרים מזיקים אחרים, וזאת ללא כל תופעות לוואי וסיכונים בריאותיים.

הכלים של הרפואה הסינית לטיפול בכאבי ראש:

• דיקור סיני לטיפול בכאבי ראש. הוכח כי דיקור סיני הינו הטיפול היעיל והבטוח אשר קיים לטיפול בכאב. ללא סיכונים וללא תופעות לוואי. הגישה אומצה בארץ ובעולם על ידי בתי החולים וקופות החולים.
  • הדיקור מאזן את מערכת העצבים, מגביר שחרור אנדורפינים, מסייע להרפיית השרירים ומפחית לחץ נוירו- וסקולרי ממערכות העצבים וכלי הדם.
  • דיקור סיני לטיפול בכאבי ראש ( וגם דיקור יפני) משנה את ההרגל במוח לגבי הכאב ומאפשר התחלת הבראה ולכן הוא כה יעיל במצבים כרוניים.
  • דיקור הסיני לטיפול בכאבי ראש משתמש בכוחות הפנימיים שיש לגוף. הוא משפיע על מערכת העצבים האוטונומית.
  • מחקרים בתחום הנוירולוגיה מצאו שהדיקור משפיע ישרות על מערכת העצבים המרכזית. כמו כן מגביר את פעילות המערכת הפרא סימפתטית.
  • הדיקור מצד אחד מחזק את הפעילות של איברים מסוימים ומצד שני מווסת את עודף הפעילות של האיברים וכך גורם לאיזון פנימי ויצירת תהליך הבראה.
  • התוצאות ניכרות באורח מיידי, כבר במהלך הטיפול וכוללות הקלה משמעותית בכאבים. צריך לבצע מספר טיפולים. בין טיפול לטיפול הכאבים ייחלשו לכדי ריפוי מלא ושחרור מוחלט מהכאב או הישארות עם כאב מינורי.

צמחי מרפא צמחי מרפא לטיפול בכאבי ראש. בהתאם לאבחון ולממצאים, הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

תזונה לטיפול בכאבי ראש. גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.

טווינה / שיאצו לטיפול בכאבי ראש. טווינה ושיאצו הינם פיזיותרפיה סינית ( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות  ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול בכאבי ראש בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא טיפול בכאב ראש יעשה באמצעות דיקור סביב כף היד והאצבעות.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והתסמין רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים התסמין מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו  המוחלטת והבראה.

דיקור בשיטת YNSA –  " נוירו אקופונקטורה " טיפול בדיקור על הקרקפת (לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.

שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.                                                                                       בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.

לדוגמה, לכאב גב יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום הכאב בגב. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, ירגיש המטופל הקלה משמעותית בתסמינים.

השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים ומורכבים.

דיקור יפני לטיפול בכאבי ראש. דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.

האבחון היפני מתבסס על טיפול דרך נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

• ברוב המקרים הטיפול יכלול בין 5 ל 8 מפגשים. מטיפול לטיפול יגדל מרווח חזרת הכאב ועוצמתו. לעיתים יהיה צורך בטיפולים תקופתיים לצורך אחזקה.

טיפול בכאבי ראש באמצעות טריגר פוינטס – הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן   וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.

טיפול בכאבי ראש בביופידבק – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות חיישן ומונחה על ידי המטפל  לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.

נטורופתיה – טיפול בכאבי ראש בנטורופתיה מדבר על בירור מעמיק של אורח החיים בדגש על התזונה. הטיפול יהיה בעיקרו באמצעות שינוי תזונתי של התפריט ויכלול תוספי תזונה וויטמינים.

הומיאופתיה – -טיפול הומיאופטי לכאבי ראש נעשה על ידי הכנת תרכיב (נוזלי או תרכיב קשה -גלובולים)  של חומרים מדוללים עד להשארה של הזיכרון שלהם בלבד בחומר. התרכיב יתאים באנרגטיקה שלו למצב אישיותו / מחלתו של האדם. על פי התפיסה: " דומה בדומה יטפל ".

הגיעה ילדה בת 7 התלונה: כאבי ראש כל היום כל יום. כל הרופאים לא מצאו מה הבעיה. קיבלה מהם כדורים וזריקות אך כלום לא הועיל.
הפינתי אותה לביצוע בדיקות דם. מחיבור התוצאות של הבדיקות יחד עם בדיקת האבחנה הסינית והתשאול אשר ביצעתי, מצאתי כי הילדה אוכלת דבר מה היצור אצלה גירוי עד כאב. השאלה הראשונה אשר שאלתי היא האם היא אוכלת בתכיפות מזון מקבוצת המזונות החריפים. שתיהן יחד, הילדה והאם ענו: בצל. הילדה אוכל כל יום בצל שלם. מבחינתי נפתרה החידה.
ביצעתי דיקור ובו ברגע – תוך שתי דקות הילדה אמרה שהכאב נעלם במחציתו והשאר מורגש ככאב עמום. קבענו פגישה אחת נוספת (בה היא סיפרה שמאז פגישתנו הכאב ירד משמעותית) וביצעתי עוד טיפול בדיקור ובזה הסתיים הטיפול. הילדה השתחררה מכאב הראש.
אבחנה מקצועית מבטיחה תוצאה מהירה ואיכותית.

סובל/ת מכאבי ראש ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?