מהי מיגרנה

דיקור סיני למיגרנה - מהי מיגרנה?

דיקור סיני נמצא מחקרית חד משמעית כטיפול היעיל הקיים לכאב מיגרונתי.

• באופן אישי, את ההתמחות שלי עשיתי בנושא כאב- בהתמקדות בכאב מיגרונטי.
  • מיגרנה, HEMICRANIA שמה לקוח מהשפה היוונית העתיקה- לאמור חצי הראש. בעברית- צילחה.
  • מיגרנה מחלה התקפית. מתסמיניה: כאב ראש מאוד חזק היכול להגיע ולתקוף רק צד אחד בראש וגם את שני הצדדים.
  • לעיתים יחד עם ההתקף תהיה אי רגישות לאור – נקרא מיגרנה עם "אאורה" – "הילה", זה קורה על רקע דיכוי עצבי בקליפת המוח בה האדם לא יוכל כמעט לפתוח את העיניים, או תלווה בהפרעות בראייה. כמו כן יכולה להיות מלווה בסחרחורת, בחילה, הקאה, עצירות, שלשול, הפרעות בחשיבה ובדיבור.
  • הכאב יכול להופיע מספר פעמים בשבוע ויכול להישאר בין שעה ועד מספר שעות ואף מספר ימים.
  • במקרים פחות שכיחים עשויים להופיע עם הכאב גם תסמינים כגון: כאבי בטן, שיתוק חד צידי של הגוף.
  • אפידמיולוגיה (הקשר בין סגנון החיים והסביבה להופעת המחלה) שכיחות: 18% נשים ו – 6% גברים. אצל ילדים 9% ובסביבות גיל הבגרות מתחילה לעלות השכיחות אצל הבנות.

נשים אשר מועמדות להתקפים, במקרים רבים תתקיף אותן מיגרנה בזמן מחזור הווסת או ממש בסמוך להופעתו ולאחריו וזה כי במקרים אלה יש החלשות הדם (לא אנמיה אלא חסר דם במונחים של הרפואה הסינית) והמערכת לא מצליחה לווסת ולהזין את עצמה בתוך זמן קצר (ימי הווסת).

ואכן נשים אשר סבלו במשך שנים ממיגרנה, עם הגעתן לגיל המעבר (בו פוסק מחזור הווסת- פחות איבוד דם) מדווחות על העלמות המיגרנות.

מהי מיגרנה | בר ריפוי קליניקה לטיפול ואיזון הגוף והנפש

הגורמים למיגרנה על פי הרפואה המערבית:

את הכאב מייחסים לשינויים במוח בזמן התקף. שינויים הכוללים ירידה בפעילות סביב קליפת המוח ובעקבותיה עודף זמני של אספקת דם ועלייה בריכוז אשלגן וחומצה גלוטמית ומיד ירידה משמעותית בזרימת הדם. אלה גורמים לגרוי בגזע המוח באזור האחראי על עצבוב קרום מוח בשם דורה. בהמשך לכך מתרחבים כלי הדם אשר בו (בדורה) ומפרישים טסיות, חלבוני פלזמה ותאי Mastcells. כל אלה גורמים לתגובה דלקתית עצבית וכאב.

לעיתים הדלקתיות יוצרת גירוי באזורים נרחבים יותר בגזע המוח וכך מופיעים תסמינים כגון בחילה והקאות. הסיבה להשתלשלות הזאת אינה ברורה.

טיפול רפואי מערבי ספציפי יכלול כדורים כגון:

טריפטנים: אימיטרקס, ריזאלט, זומיג השוברות קשר נוירו-וסקולרי. כדורים המשככים תסמינים עד 68% מהמקרים ומפיגים כאב תוך כשעתיים.
ארגוטמין: טמיגרן, קפרגוט. מספר מנגנוני פעולה. תופעות לוואי רבות.

טיפול מערבי לא ספציפי יכלול:

NSAIDs – נוגדי דלקת לא סטרואידלים: אספירין, איבופרופן למקרים קלים ובינוניים.
אספירין, איבופרופן. למיגרנה קלה עד בינונית.
תרופות נרקוטיות: אופיאטים שונים – חשש להתמכרות.
טיפול מניעתי: חוסמי ביתא (פרופרנולול), תרופות אנטיאפילפטיות (טופיראמט).

חשוב לציין כי טיפולים בכדורים / זריקות / סטרואידים פותרים את תחושת הכאב אך לא מטפלים בבעיה אשר בעקבותיה נוצר הכאב. הם כופים על מערכות הגוף להשתיק את הכאב ולכן השימוש בכדורים על פי רוב  אינו בריא.

• על פי קופת חולים כללית: מחקרים מראים שמעל ל 80% מהמשתמשים בכדורים לא מרוצים מהם, מכיוון שאינם מצליחים לטפל במיגרנה והיא חוזרת.

הגורמים והטיפול במיגרנה ברפואה הסינית:

חשוב: כל מה שייכתב כאן לגבי תפקוד האיברים מתייחס לתפקודם האנרגטי על פי האבחנה הסינית.

• אציין כי עבודת בגמר שלי בלימודי הרפואה הייתה בנושא מיגרנה.

לאיברים הפנימיים והמסלולים (ערוצי אנרגיה -מרידיאנים) שלהם יש שלוחות( בדומה למערכת העצבים) אל הראש. כידוע הראש נמצא במיקום הגבוה ביותר בגוף והוא זקוק לחומרים הכי מזוקקים ומווסתים המגיעים אליו מהאזורים הנמוכים בגוף.  כאשר חומרים לא איכותיים מגיעים אליו, או לחלופין לא מגיעים אליו מספיק חומרים כי לא עברו תהליך זיקוק והם תקועים, הוא (הראש) המלא בחיישנים מתחיל תהליך של מסרים בצורת כאב.
הרפואה הסינית מזהה בעיקר את האיברים כבד, כליות, טחול וריאות ואת מסלולי האנרגיה שלהם המגיעים לראש כקשורים לכאב המיגרונטי.
לכן, הטיפול יתמקד בלאבחן מה קורה עם האיברים הנ"ל וכיצד להחזירם לתפקוד מאוזן.

דוגמאות לכאב ואיברים מקושרים:

על פי הרפואה הסינית לכל סימפטום יש איבר עיקרי אשר הסימפטום הוא הביטוי שלו. לדוגמה:

• אכילת יתר תגרום לקושי בקיבה ובטחול והכאב במקרה זה יופיע באזור הקדמי בראש ויהיה בעל אופי חד עם בחילות והקאות ולפעמים צרבת. לטחול יש גם הקשר נפשי: דאגות מרובות- פוגעות בו.
  • אכילה של מזון חמוץ שלא במידה, תביא להוצאת הכבד מאיזון והכאב במקרה זה יופיע באזורים הצידיים של הראש, בקודקוד ובעיניים. כאב פועם, צורב, ראש "מתפוצץ". רגישות לרעש . לכבד יש גם הקשר נפשי: הוא מגיב לכעס, תסכול, לחץ נפשי.
  • החרפה: מוחרף במתח או בלחץ נפשי, לפני ווסת.
  • כאב בצידי הראש יתאימו לתפקוד כיס המרה.
  • אכילה של מזון מלוח שלא במידה, תפגע בכליות והכאב במקרה זה יופיע ככאב עמום בכל הראש ובאזור האוקסיפוט (אחורי הראש). לכליות יש גם הקשר נפשי: פחד קיומי / כלכלי / אחריות תוך משפחתית.
    וכן הלאה מבחינת כאב ואיברים מעורבים.

אבחנה למיגרנה ברפואה הסינית:

• האבחנה תהיה לפי תשאול לגבי אורח חייו של המטופל וכן בדיקת דופק (בדיקת דופק במובן הסיני) בדיקת הדופק מדגימה לרופא הסיני כל איבר ואיבר בגוף ואת תפקודו.
  • כמו כן יסתכל הרופא הסיני על לשונו של המטופל – על גבי הלשון יש שיקוף של כל איבר ואיבר בגוף . כמו כן, על גבי הלשון יש חיפוי, החיפוי בא במגוון צורות וצבעים ומיקומים על גבי הלשון. כל אחד מנתונים אלה מראה על מצב פנימי מסוים ומספר נתונים המשתלבים יחד מכוונים ומדייקים את יכולת ההחלטה לגבי הגישה לטיפול.
  • אבחנת גוף: מישוש ערוצי המרידאינים ונקודות הטריגר אשר עליהם.
  • אבחנות אלה בשילוב עם אבחנות מאת הרפואה המערבית משפרים משמעותית את יכולת הבאת הריפוי.

דיקור סיני לטיפול במיגרנה:

• דיקור סיני לטיפול במיגרנה נמצא מחקרית חד משמעית כטיפול היעיל והבטוח הקיים ברפואה
  • טיפול סיני למיגרנה נעשה לאחר סיכום של כל הפרמטרים אשר הוזכרו מעלה.
    הדיקור מצד אחד גורם להגברה או לצמצום של חומרי גוף (  כגון: דם, נוזלים, סרטונין, אנדורפינים, דופמינים, חומרים  אנטי דלקתיים)  ומצד שני משנע את החומרים ממקום למקום על פי ההתאמה לאבחון.
    דיקור סיני לטיפול במיגרנה מתבצע בעיקר באזור הגפיים ולא בראש עצמו.
    ברוב המקרים הטיפול יכלול בין 5 ל 8 מפגשים. מטיפול לטיפול יגדל מרווח חזרת הכאב ועוצמתו.ולעיתים יהיה צורך לטיפולים תקופתיים לאחזקה.

דיקור לטיפול במיגרנה ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול במיגרנה בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב בראש  יטופל באמצעות דיקור באזור הרגל ו/או כף היד.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והתסמין רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים התסמין מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו  המוחלטת והבראה.

דיקור יפני דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.

האבחון היפני מתבסס על טיפול דרך נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

טיפול למיגרנה- טריגר פוינטס – הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן   וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.

טיפול למיגרנה בביופידבק – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות חיישן ומונחה על ידי המטפל  לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.

נטורופתיה – טיפול למיגרנה בנטורופתיה מדבר על בירור מעמיק של אורח החיים בדגש על התזונה. הטיפול יהיה בעיקרו באמצעות שינוי תזונתי של התפריט ויכלול תוספי תזונה וויטמינים.

הומיאופתיה – טיפול הומיאופטי למיגרנה נעשה על ידי הכנת תרכיב (נוזלי או תרכיב קשה -גלובולים)  של חומרים מדוללים עד להשארה של הזיכרון שלהם בלבד בחומר. התרכיב יתאים באנרגטיקה שלו למצב אישיותו / מחלתו של האדם. על פי התפיסה: " דומה בדומה יטפל ".

תזונהתזונה לטיפול במיגרנה היא נדבך חשוב מאוד בתהליך הריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם.
הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך ריפוי ממיגרנה.

צמחי מרפא לטיפול במיגרנה יינתנו בהתאם לאבחון ולממצאים. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

טווינה / שיאצו לטיפול במיגרנה – הם פיזיותרפיה סינית ( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) התומכים בהרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פותחים  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. העבודה נעשית באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את  הזרימה התקינה לכל המערכת.

יש גם בונוסים: בתהליך ריפוי המיגרנה:

מכיוון שהטיפול במיגרנה מתייחס לאבחון בעיות מערכתיות בגוף אשר הובילו למיגרנה אז במקרים רבים המטופלים מדווחים (ולא מפתיע אותי) על כך ש"פתאום" נפתרו להם גם בעיות אחרות אשר סבלו מהם למשל לחץ דם שהתאזן, הפרעות שינה אשר נעלמו, בעיות מחזור שהתאזנו, כאבים שונים שנעלמו ועוד.

המלצות תזונה:

מזונות מהם מומלץ להימנע: קפאין, מזונות מטוגנים, מזון משומר, חריף, אלכוהול, מוצרי חלב, בשר אדום, בוטנים, סוגי אגוזים שונים, שוקולד, תפוח אדמה, סוגי אגוזים שונים, שוקולד, תפוח אדמה, אבוקדו ,בננות, שמרים.

נועה, בת 41 הגיעה אלי עם תלונה על מיגרנה ממנה סובלת שנים בנוסף לחץ דם גבוה וכאבים עצומים לפני בזמן ואחרי הווסת.
בטיפול התייחסתי למיגרנה אבל המיגרנה, לחץ הדם וכאבי המחזור היו שזורים זה בזה. ברפואה הסינית ישנה אבחנה הנקראת "אבחנת דופק" היא מדגימה לרופא הסיני את המצב של כל איבר ואיבר בגוף ואת יחסי הגומלין בין האיברים. באבחנת הדופק מצאתי בבירור את הבעייתיות אשר התקיימה בין האיברים. גם ביצוע "אבחנת לשון" הדגימה לי את אותה תמונה.( על הלשון בכל חלק ממנה יש אזור השייך לאיבר אחד בגוף ועל אזור זה ניתן להבחין מה מצבו של האיבר).
המיגרנה נבעה מחסר דם (אבחנה סינית) איבר הכבד היה במצוקה, מכיוון שבמשך שנים לקחה כדורים, וגם התזונה שלה הייתה לא יעילה כלל.
התרופות והתזונה גם כשלעצמם העמיקו והפכו את לחץ הדם ובעיות הווסת למצב כרוני. השפעת אלה עלו והגיעו אל הראש. לכן הטיפול אשר הענקתי בדיקור היה להחזיר לכבד את כוחותיו, לטפל במערכת העיכול ושיפור יכולת הספיגה על ידי התאמת תזונה. כמו שציפיתי המיגרנות נעלמו ויחד איתם לחץ הדם לא עלה יותר וכאבי הווסת ירדו לרמה שכמעט ולא מרגישה בהם. היא ניגשה לרופאת המשפחה ויחד איתה סוכם כי אין עוד כל צורך להמשיך לקחת כדורים.

סובל/ת ממיגרנה ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?