מהו לחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה / יתר לחץ דם

מהו לחץ דם?

הגדרה לחץ דם הינו הלחץ אשר מפעיל הדם על דפנות העורקים הראשיים המובילים דם לאיברי הגוף.

לחץ הדם נקבע על פי 3 גורמים:
כמות הדם בכלי הדם, כמות הדם המוזרמת מהלב וקיבולת כלי הדם.

לחץ דם תקין .120/80  :

אבחנה:  נעשית באמצעות מכשיר מדידה הבודק לחץ דם סיסטולי (כאשר הלב מתכווץ ושולח דם לגוף) ודיאסטולי  (כאשר הלב מתמלא בדם).

לחץ דם נמוך : לחץ דם אשר פחות מ – 60/90. הוא יימדד  לפחות בשתי בדיקות, האחת אחר השנייה ובזמן מנוחה.

לחץ דם גבוה: לחץ דם גבוה הוא 140/90 אך אינו מורגש עד שמביא לפגיעה פנימית. בדיקת לחץ הדם צריכה להתבצע שלוש פעמים אחת אחר השנייה. התוצאה הנמוכה בין השלוש היא אינדיקציה ללחץ האמיתי.

לחצים אלה נקבעים על ידי מערכת הנקראת המערכת העצבים הסימפתטית יחד עם הורמונים שונים.
לחץ דם גבוה באופן כרוני עשוי להביא לפגיעה מערכתית קשה בין היתר: שבץ מוחי, כשל כלייתי, סוכרת, מחלות לב וכלי דם בעיניים.

• בבוקר לחץ הדם יהיה גבוה מאשר בלילה.
  • עם הגיל הלחץ עולה.

סימנים ללחץ דם גבוה:

• לחץ בחזה
  • קוצר נשימה
  • כאבי ראש תכופים
  • סומק בפנים
  • דימום מהאף
  • הלמות לב מואצות
  • עייפות
  • טשטוש ראייה
  • סחרחורת
  • הזעה לא מוסברת
  • חוסר טיפול יביא לסכנה להתקף לב, בפגיעה בכלי דם בעיניים, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ועוד..

הגורמים ליתר לחץ דם:

• תזונה – בעיקר צריכה מוגברת של שומנים רווים, נתרן, קפאין, סוכרים, עישון ואלכוהול.
  • חוסר במינרלים וויטמינים כגון: מגנזיום, סידן, אשלגן, ויטמין C, חומצות שומן וסיבים תזונתיים
  • חוסר פעילות גופנית
  • הרעלת מתכות כבדות
  • משקל יתר
  • פחדים כרוניים וחרדות
  • גנטיקה

טיפול ללחץ דם גבוה – רפואה קונבנציונלית:

הטיפול בלחץ דם גבוה יהיה באמצעות כדורים לכל החיים ושינוי תזונתי.
הכדורים יהיו לרוב מסוג:

• משתנים – העוזרים לכליות לסלק מלח ומים מהגוף וכך להפחית את לחץ הנוזלים מתוך כלי הדם.
  • מעכבי אנזים ( ACE) – מרחיבי עורקים.
  • חוסמים אדרנרגיים – חוסמי השפעה של מערכת העצבים הסימפתטית.

יש לציין לקיחת כדורים לרוב אינה מרפאה את לחץ הדם. כדורים סוככים על הבעיה ומשתיקים את התסמינים, דבר הגורם להגברת התחלואה בכל מערכות הגוף. הטיפול חייב להיות טיפול בגורם הבעיה- פתרון שורשי.

אז איך הרפואה הסינית עוזרת באיזון לחץ דם?

הרפואה הסינית רואה בכליות ובכבד את עיקר הגורמים ליתר לחץ דם. חוסר או יתר תפקוד של האיברים האלה, או חוסר תקשורת טובה ביניהם גורמת לחסר איזון מערכתי המעלה את לחץ הדם.

דיקור סיני לטיפול ביתר לחץ דם:

הדיקור הוא כלי רב יכולות באמצעותו ניתן להשפיע על המטבוליזם, לנקות את הגוף מפסולת ושומנים, לפתוח ולרווח כלי דם לטובת זרימת דם חופשית והורדת לחץ סיסטולי מעל הלב.

לחץ נפשי הינו גורם משמעותי לעליה בלחץ הדם ולכן דיקור ליתר לחץ דם הוא הטוב ביותר מכיוון שכחלק מפעילויות הדיקור התוצאה היא שחרור אנדורפינים ומנואמין (חומר הנמצא במוח המסייע בהרגעה) האחראים על הודעת הרגעה.

דיקור סיני משפיע על מערכת העצבים האוטונומית. מחקרים בתחום הנוירולוגיה מצאו שהדיקור משפיע ישרות על מערכת העצבים המרכזית. כמו כן מגביר את פעילות המערכת הפרא סימפתטית.

• דיקור סיני ליתר לחץ דם יתבצע לאחר שילוב של אבחנה מצד הרפואה הקונבנציונאלית כגון: בדיקות מעבדה, צילומים, סיכומי חוות דעת לצד אבחנה של הרפואה הסינית ליתר לחץ דם.
  • הדיקור יפעל להחזיר את פעילות האיברים למצב אשר בו הם עובדים בצורה מאוזנת ומסוכרנת.
  • טיפול בדיקור ליתר לחץ דם אינו כואב ואף גורם לתחושת רגיעה.
  • הדיקור אינו כולל תופעות לוואי מלבד שיפור בתסמינים השונים ואינו מסוכן.

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול ביתר לחץ דם  בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב ראש בשל יתר לחץ דם  יטופל באמצעות דיקור סביב כף הרגל.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה כבר עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים התסמין מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו המוחלטת והבראה.
  • דיקור יפני לטיפול היתר לחץ דם – דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.
  • האבחון היפני מתבסס על נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס. בטיפול כזה הרפלקסים אמורים להשתחרר בזמן טיפול ולהוות אינדיקציה לטיפול יעיל.
  • הרופא הסיני האינטגרטיבי יודע לשייך את לחץ הדם אל האיברים הקשורים אליו וכך להחזיר את האיזון והרגעת המערכת, למשל:
  • לחץ דם הבא עם כאב ראש לוחץ, טעם מר בפה, פנים אדומות ועצירות ישויכו לתפקוד הכבד.
  • לעומת זאת, לחץ דם גבוה יחד עם כאב גב תחתון או ברכיים, סחרחורות, לחץ באוזניים ישויכו לתפקוד הכליות.
  • הלמות לב, עייפות, קוצר נשימה, שינה לא מלאה, פנים חיוורות ידע הרופא הסיני לשייכם לכך שיש חולשה של הדם.

זה היה על קצה המזלג. הרופא הסיני האינטגרטיבי אוסף מידע רב , הן מהכשרתו ברפואה הסינית והן ברפואה המערבית) ומעמיק וכך מגיע ליכולת הבנה עמוקה והצלחה בטיפול בשורש הבעיה.

• הטיפול בריפוי לחץ דם באמצעות הרפואה הסינית משתלב היטב עם הטיפול של הרפואה המערבית ובדרך כלל בעקבות הטיפול הסיני לא יצטרך עוד המטופל לקחת כדורים של הרפואה המערבית- זאת יעשה בשיתוף עם הרופא המטפל.
  • טווינה / שיאצו – הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.
  • טיפול ביתר לחץ דם באמצעות טריגר פוינטס – הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.
  • טיפול ליתר לחץ דם באמצעות ביופידבק – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות חיישן ומונחה על ידי המטפל לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.
  • טיפול ליתר לחץ דם באמצעות נטורופתיה – טיפול בנטורופתיה ליתר לחץ דם מדבר על בירור מעמיק של אורח החיים בדגש על התזונה. הטיפול יהיה בעיקרו באמצעות שינוי תזונתי של התפריט ויכלול תוספי תזונה וויטמינים.
  • טיפול ליתר לחץ דם באמצעות הומיאופתיה– טיפול הומיאופטי ליתר לחץ דם נעשה על ידי הכנת תרכיב (נוזלי או תרכיב קשה -גלובולים) של חומרים מדוללים עד להשארה של הזיכרון שלהם בלבד בחומר. התרכיב יתאים באנרגטיקה שלו למצב אישיותו / מחלתו של האדם. על פי התפיסה: " דומה בדומה יטפל ".

תזונה ליתר לחץ דם:

לתזונה חשיבות עליונה בטיפול ללחץ דם גבוה. מהתזונה נוצר הדם, נוצרים כלי הדם, גידים, רצועות, רקמות, עצמות. לכן יש לבדוק את תזונתו  של האדם ולהתאים אותה לצורך ריפויו. לרשות הרפואה הסינית ידע משמעותי לטיפול תזונתי לטיפול בלחץ דם גבוה.

מזונות אשר יעזרו בהבראה מיתר לחץ דם : פירות וירקות, למשל, שום וסלרי. קטניות, דגנים מלאים- למשל כוסמת. זרעים, אגוזים, סיבים תזונתיים, תה ירוק ועוד.

מזונות אשר מחמירים יתר לחץ דם: כל המזונות המכילים נתרן ( מלח), שומנים רווים, מזונות חומציים.

• יש להתאים תזונה מותאמת אישית לאחר ביצוע אבחון מסודר.

צמחי מרפא:

• צמחי מרפא לטיפול בלחץ דם גבוה הם צמחים הנבחרים לאחר אבחנה ממוקדת ומעמיקה של האדם הספציפי הסובל מלחץ דם גבוה על רקע מבנהו הרפואי ( לא יינתנו שני מרשמים דומים ללחץ דם גבוה לשני אנשים שונים הסובלים מלחץ דם גבוה).
  • לדוגמה: צמחי מרפא ספציפיים לניקוי מעברי הדם, שיפור המטבוליזם (והרזיה- לפי הצורך) שיפור באיכות הדם והרגעה.
  • צמחי המרפא באים לספק הזנה ממוקדת לתקופה קצרה לצורך הנעת הטיפול.
  • בשונה מכדורים של הרפואה הקונבנציונלית, צמחי המרפא מחזקים את הכליות ( ויתר האיברים הנדרשים) ומורידים את לחץ הדם מתוך השבת הבריאות ולא פוגעים תוך פעולתם בגוף ומחמירים את המצב בתווך הארוך.
  • מרשם לצמחי המרפא נשלח לבית המרקחת לשם הכנת הפורמולה הצמחית על ידי רוקח מורשה. כל צמחי המרפא מאושרים על ידי משרד הבריאות ובעלי כל ההכשרים הדתיים.
  • דוגמה ממקרה בקליניקה

יגאל, בן 57 הגיע אלי עם תלונת לחץ דם גבוה.
באמצעות בדיקת הדופק הסינית ( בדיקה שונה מבדיקת דופק מערבית) מצאתי כי הכבד ( במובנו התפקודי הסיני) יצא מאיזון ויוצר השפעה על הלב וכלי הדם.
הכבד על פי הרפואה הסינית אחראי נפשית על תסכולים, כעסים התמרמרויות.
בבדיקת אבחון הלשון מצאתי שוב כי הכבד לא מתפקד כראוי ולכן האנרגיה שלו מועברת על הלשון לאזור בו נמצא מיקום הלב. (לכל איבר פנימי יש מיקום על גבי הלשון)
הסברתי ליגאל את הממצאים שלי והתחלנו בטיפול.
הטיפול בדיקור אשר ביצעתי היה משולב בלתמוך בכוח הכליות ( הן אחראיות על אספקת אנרגיה לכבד). הן מעבירות אנרגיה (הזנה) לכבד. ודיקור לאיזון הכבד ודיקור להרגעת נפש.
כבר לאחר מספר שעות מהטיפול שלח יגאל הודעה ובה כתב כי מרגיש נינוח בצורה יוצאת דופן לטובה.
בטיפול השני ביצעתי את אותו הטיפול בדיקור וכמו כן רשמתי המלצות תזונה.
לטיפול השלישי (שבוע מהטיפול הקודם) הגיע יגאל ודיווח כי לחץ הדם שלו התייצב על 80/130 והוא מרוצה. נפגשנו עוד שני טיפולים כשביניהם לחץ הדם עמד במרבית הזמן על 80/120.