כאבי צוואר

מהם הגורמים השכיחים לצוואר כואב

כאבי צוואר, כאבים בעורף, כאבים בצוואר ובראש או בשמם הכולל " צוואר תפוס" הם התלונה השכיחה ביותר בקליניקה ולא במקרה.

הצוואר על חוליותיו העדינות יחסית, בעצם מחזיק את הראש בכל רגע על מנת שלא יטה הצידה. הראש הוא האיבר הכי תנועתי בגוף וככזה הצוואר חשוף לשחיקה מוגברת.

חוסר בטיפול בזמן מביא לשחיקה של הגידים ושל הדיסקים בצוואר ומלבד הכאב בצוואר ההשלכות יגרמו לבעיות לאורך היד עד לאצבעות הידיים, לסחרחורות וכאבי ראש, לתחושת עייפות מוגברת.

• יש לפנות לבדיקה בחדר מיון כאשר כאבי הצוואר מופיעים עם הסימנים הבאים: כאב בלתי נסבל, חולשה ו/ואו תחושת נימול בזרועות או ברגליים, אובדן שליטה על צואה / שתן.

בין היתר הגורמים לכאב צוואר:

1.  פריצת ו/או בלט דיסק צווארי
      ועם הזמן ניוון ושחיקה. במקרים מסוימים תהיה גם הקרנה לעצמות השכם והפרעות בתחושה בידיים / אצבעות.
2. אוסטיאופורוזיס – ירידה בצפיפות העצם.
3. הצלפת שוט –  WhipLash  ניעור חד ומהיר של הצוואר קדימה ואחורה- למשל בעת תאונת דרכים.
4. יציבה לא מאוזנת– אם על רקע אורכי רגליים שונים או מתח שרירי בגוף.
     תופעה בה מוצר הרווח הבין חולייתי עם עליית הגיל על רקע ניווני.
SPINAL STENOSIS .5 -הדיסקים מתחילים 'להתייבש' ונגרמים שינויים מבניים על גבי עמוד השדרה. שינויים היוצרים לחץ על חוט השדרה ועל העצבים היוצאים מהם אל איברי הגוף.
     עם הזמן יופיעו תלונות כגון: תחושת נימול וכאב בכתפיים ובידיים.
6. הסתיידות
     הסתיידות של חוליות הצוואר והיווצרות זיזי עצם "אוסטאופטים" ואלה לוחצים על עצב השדרה.
7. זיהום חיידקי
     התקררות אשר נתקעה, אבסס וזיהום שמקורו יכול להיות בסינוסים, חלל האף, אוזניים, שקדים. ניתן לאבחנה רק דרך צילום בטומוגרפיה ממוחשבת.
8. דלקת קרום המוח – הצוואר הופך נוקשה כך שלא ניתן להגיע עם הסנטר לגרון.
9. מתח נפשי ודאגות
     מתח גורם לכיווץ תמידי (לא מורגש כי מתרגלים) של שרירים. בסופו של דבר יגיע במקרים רבים אל החוליות ויפגע בהם.
     סירוב מנטאלי לקבלת מצב קיים – מה שנקרא להקשות עורף.
10. עבודה ממושכת מול מחשב
       ישיבה לא נכונה לאורך זמן יכולה להביא  מלבד נזק לצוואר גם לכאב מקרין לכתף, לגב עליון וליד.
11. שכיבה
       שכיבה במיטה בפוזיציה לא טובה. כריות לא מתאימות.
12. מערכת חיסון
       שלא מצליחה לווסת קור ורוח הגורמים לשרירים להתכווץ. העורף נחשב למקום הפגיע ביותר לכניסת רוח וקור.

הרופא בדרך כלל ירשום כדורים לטשטוש הכאב ומרפי שרירים וכן במקרים קשים תבוצע הזרקה אפידוראלית עם חומר מאלחש. במקרים אחדים אף יבוצע ניתוח כירורגי.

התייחסות זאת אינה תומכת בחיזוק הגוף (הזנה ואיזון איברים) ולכן אינה תומכת בטיפול מניעתי. כאמור הכאב יכול להיות על רקע בעיה בחוליות הצוואריות, מבנה שלד לא מאוזן, עניינים רגשיים ולכן כדורים וזריקות לא יפתרו את הבעיה.

כאבי צוואר - בר ריפוי – קליניקה לטיפול ואיזון הגוף והנפש

טיפול ברפואה הסינית:

• הרפואה הסינית והדיקור הסיני נבדקו במחקרים אין ספור ונמצאו כיעילים במיוחד המאפשרים שיפור מהיר ואיכותי לבעיות כאב.
  • מחקר אשר התפרסם לאחרונה מצא כי מטופלים אשר פנו לטיפול בדיקור סיני תוך שבוע מהופעת הכאב, הדיקור פתר כמעט לחלוטין אצל 90% את הכאב כבר בטיפול הראשון ולאחר מספר טיפולים הבעיה נפתרה לחלוטין אצל 70% מבלי להכניס לגוף שום חומר כימי.
  • בקליניקה עובר הלקוח תשאול ואבחון המשלבים בין ממצאי הרפואה המערבית לבין ממצאי הרפואה הסינית (רפואה סינית אינטגרטיבית). שילוב המבטיח אבחון מקצועי ומעמיק המאפשר שיפור שורשי אמיתי בגורם לכאב.
  • שיפור ניכר בכאב כבר כחצי דקה מתחילת הדיקור.
    הדיקור בנקודה ספציפית שולח למוח דרך מערכת העצבים שדר לשחרר את הרקמה וכך מתחיל תהליך הריפוי.

דיקור ב"שיטת האיזון", דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול בכאבים בצוואר בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב בצוואר יטופל באמצעות דיקור סביב הקרסול ברגל.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.

שיפור ניכר בכאב כבר כחצי דקה מתחילת הדיקור.

מחקר אשר התפרסם לאחרונה מצא כי מטופלים אשר פנו לטיפול תוך שבוע מהופעת הכאב, הדיקור פתר כמעט לחלוטין אצל 90% את הכאב כבר בטיפול הראשון ולאחר מספר טיפולים הבעיה נפתרה לחלוטין אצל 70% מבלי להכניס לגוף שום חומר כימי.

צמחי מרפא לטיפול בכאבים בצוואר:

צמחי מרפא – בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית לטיפול בכאבים בצוואר. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

הדיקור הסיני בשילוב צמחי המרפא מעניקים טיפול מקיף גם לבעיות בשלד וגם לבעיות על רקע דלקתיות ומתח נפשי.

תזונה – גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית  לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות,  ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.

טווינה / שיאצו לטיפול בכאבים בצוואר- טווינה ושיאצו הם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי). הם טכניקות עבודה להרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

טיפים למניעה וטיפול בכאבי צוואר:

לא לישון על הבטן, עדיף לשכב על מזרן קשה ובמנח צד, להתאים גובה הכריות, לא לסחוב כעסים "מאחורי הראש", להתאים את גובה הכיסא בעבודה ואת זווית מסך המחשב מול הפנים, לשמור על הצוואר מחדירת רוח קרה, לא לבצע תנועות חדות ובאופן פתאומי.

הדר, בת 23 עם תלונת צוואר כואב ותפוס כרונית, לאחר אבחון אשר ביצעתי וקריאת תוצאות הצילומים אשר הביאה עימה, הבנתי כי במקרה זה העניין הוא מתח נפשי רב זאת לאחר שבן זוגה בגד בה. נשאה פחדים, ותסכולים רבים. הכאב והתפיסות בצוואר היו כה קשים עד שלא יכלה לסובב או להנהן עם הראש. הסברתי לה שהעניין שלה הוא נפשי. הטיפול היה קצר וקולע. דיקרתי קבוצת נקודות האחראיות מצד אחד לשחרור שרירים המכווצים בעקבות מתח נפשי ומצד שני נקודות להזרמת דם. מיד עם החדרת המחטים היא ( להפתעתה)החלה להניע את הצוואר כמעט בחופש מלא. הסברתי לה שכל מה שעשיתי הוא דיקור להרגעה נפשית. נפגשנו עוד 4 טיפולים בהם ביצעתי המשך לדיקור על מנת לבסס את ההישג וכמו כן בכל מפגש הסברתי לה כיצד מחשבותיה ותפיסותיה גורמים על פי הרפואה הסינית לצוואר (ולא רק לצוואר) להיתקע ולכאוב.

סובל/ת מכאבי צוואר ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?