כאבים כלליים בגוף

כאב הוא הסיבה העיקרית לפנייה אלי לקליניקה

מחקר אשר בוצע על ידי כתב העת היוקרתי של ההסתדרות הרפואית האמריקנית "JAMA " ב- 2012 וכלל 18 אלף מטופלים מצא כי הדיקור מסייע עד ל 85% מהמקרים של כאב כרוני. לצורך השוואה, מורפיום סייע עד ל 70% מהמקרים. דיקור סיני כנגד כאב עדיף על טיפולים אחרים. הוכח כי לדיקור יש השפעה אנטי דלקתית על ידי יצירת מולקולות המעכבות את התהליך הדלקתי, הזרמת דם אל מקום הבעיה והגברת הפרשת אנדורפינים ודופמינים.

• אנדורפין: חומר כימי הנמצא במוח, מסייע בשיכוך כאב ושיפור מצב הרוח
  • דופמין הוא סוג של כימיקל במוח. הוא יוצר תחושות אושר, הנאה אנרגיה ומוטיבציה.

חשוב: הדיקור משתמש בחומרי הגוף עצמו למטרת הריפוי לעומת מורפיום שהוא חומר כימי אגרסיבי.

הגדרה לכאב אקוטי: מצבים שהכאב מופיע למשך שעה או עד יום אחד ואף עד מספר ימים.

הגדרה לכאב כרוני: אם הכאב ישוב לאותו המקום ויישאר לאורך שלושה חודשים ומעלה, הוא יוגדר "כאב כרוני".

כאב במקרים רבים נגרם עקב מתח נפשי.

קבוצות כאב ספציפיות:

כאב כרוני – מעבר לכך שמראה על סימנים של בעיה פנימית, הוא מביא עימו שרשרת של תגובות ואיתם ירידה תפקודית, ירידה במצב הרוח, חרדה ודיכאון.
יש גם מצב הפוך: מצב נפשי ירוד למשך זמן יביא עמו למחושים וכאבים פיזיים מגוונים ובבדיקות קונבנציונליות לא ימצא כל ממצא פתולוגי- והרופא יאמר למטופל "הכאב זה רק בראש שלך". זהו בעצם החיבור שבין הגוף לנפש.
ישנם כאבים אקוטיים הניתנים לזיהוי מקורם ואפשר לטפל בהם ישירות, כמו פריצת דיסק, בלט דיסק, כאב שיניים.
לעומתם כאבים המצריכים התייחסות מורחבת למשל: סוכרת, בלוטת תריס, לחץ דם, פיברומיאלגיה, דלקות מפרקים..
לכאבים יש אין סוף גורמים, לכן במאמרים אשר מופיעים בהמשך פירטתי לגבי גורמי כאב שכיחים.

רוצים לדעת עוד על גורמי כאב? כנסו למאמר "הקשר בין תודעה כאב וחולי"

מסלול יצירת הכאב – או מה גורם לכאב?

ברקמות, בעצם ובשריר ישנם עצבים תחושתיים, כאשר אלה נפגעים (מכה / חום/ קור/ גרד / לחץ / דלקת או כל חסימה שהיא) הם משחררים חומרים המעוררים את העצבים התחושתיים ואלה מובלים מסרים אל חוט השדרה. מחוט השדרה הם מועברים למוח ובמוח המסרים מתורגמים לתחושת כאב.המוח משחרר חומרים דלקתיים(המגבירים את תחושת הכאב) על מנת לתחום את מקום הכאב בכדי להגן עליו (לכן יש לראות בהימצאות דלקת גם את הצד השני של המטבע) מפני פעולה מיותרת אשר תמשיך להרע למקום הפגוע.

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי" לכאבים:

דיקור סיני לטיפול בכאבים כלליים בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב בצוואר יטופל באמצעות דיקור סביב הקרסול ברגל.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והתסמין רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים התסמין מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו  המוחלטת והבראה.
  • לרוב יספיקו 6 – 5 טיפולים.

דיקור בשיטת YNSA –  " נוירו אקופונקטורה " טיפול בדיקור על הקרקפת ( לא, לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.

שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.                                                                                      בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.

לדוגמה, לכאב גב יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום הכאב בגב. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, ירגיש המטופל הקלה משמעותית בתסמינים.

השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים ומורכבים.

דיקור יפני לכאבים כלליים- דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.

האבחון היפני מתבסס על טיפול דרך נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

• ברוב המקרים הטיפול יכלול בין 5 ל 8 מפגשים. מטיפול לטיפול יגדל מרווח חזרת הכאב ועוצמתו.
    לעיתים יהיה צורך בטיפולים תקופתיים לצורך אחזקה.

צמחי מרפא – בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית.
צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה.
את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה. צמחי המרפא מאושרים מבחינת הכשרי דת.
סוד חוכמת התזונה הסינית העתיקה הוא בכך שהיא עובדת על התאמת פרטי מזון לאיברים פנימיים בצורה פרטנית על פי צרכים ספציפיים, בהתאמה אנרגטית כגון:  טעם, ריח, צבע, טמפרטורה ועוד.

תזונה תזונה לטיפול בכאבים – גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.

טיפול לכאבים כלליים באמצעות טריגר פוינטס – הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן   וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.

טיפול לכאבים כלליים בביופידבק – ביופידבק ובעברית משוב ביולוגי, היא שיטה בה המטופל מחובר מחשב באמצעות חיישן ומונחה על ידי המטפל  לביצוע פעילויות כגון: יצירה ואחזקה של מחשבה, הפעלה פיזית של איבר זאת תוך כדי קבלת משוב מהמטפל ומהמחשב לגבי ביצועיו. כך לומד המטופל לשנות את לטובה את מחשבותיו ופעולותיו ולהקנות לעצמו הרגלים בריאים.

נטורופתיה – טיפול לכאבים כלליים בנטורופתיה מדבר על בירור מעמיק של אורח החיים בדגש על התזונה. הטיפול יהיה בעיקרו באמצעות שינוי תזונתי של התפריט ויכלול תוספי תזונה וויטמינים.

הומיאופתיה – טיפול הומיאופטי לכאבים כלליים נעשה על ידי הכנת תרכיב (נוזלי או תרכיב קשה -גלובולים)  של חומרים מדוללים עד להשארה של הזיכרון שלהם בלבד בחומר. התרכיב יתאים באנרגטיקה שלו למצב אישיותו / מחלתו של האדם. על פי התפיסה: " דומה בדומה יטפל ".

טווינה / שיאצו – הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות  התומכות  ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

סובל/ת מכאב כללי ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?