כאבים במרפקים

כאבי מרפק אשר אינם מטופלים עשויים להוביל לנזקים לא הפיכים ועד לניתוחים.
בין יתר הגורמים לכאב:
פציעות ספורט / תנועות חוזרות, נפילה, תאונות שונות, עבודה מול מחשב, תהליך ניווני, זיהום, דלקות פרקים.
עצבוב המרפק מגיע מכיוון עמוד השדרה הצווארי, לכן גם פגיעה בצוואר יכולה להקרין אל המרפק.

תופעות שכיחות במרפק

הסיבות העיקריות לכאבים במרפקים – מלבד פגיעות וחבלות הם:

מרפק טניס

דלקת בגיד בעיקר בצידו החיצוני של המרפק. גורם לחולשת היכולת לאחוז בחפצים, מגביל תנועה, אינו דווקא קשור לעוסקים בספורט הטניס אלא לפעילות הדורשת תנועות סיבוביות רבות של הזרוע.

בורסיטיס

על שם בורסת המרפק. הבורסה הוא כיס מלא בנוזל הנמצא בקצה המרפק. כאשר יש יתר גירוי סביב הכיס, גדלה כמות הנוזלים בכיס וגורמת לנפיחות, אדמומיות קלה (ולעיתים חום) בקצה המרפק.

הכאב מורגש בעיקר בהמשך לתנועות יישור שורש כף היד כלפי מעלה, למשל כשמרימים כוס. הוא יופיע גם בתנועות כמו פתיחת דלת, אחיזה של חפצים המצריכים תנועתיות חוזרת של המרפק – לדוגמה שימוש בסכין.

עוד סיבות:

• מרפק גולף – דלקת בגיד בעיקר בצידו הפנימי של המרפק גורם לחולשת היכולת לאחוז בחפצים, מגביל תנועה.
  • פריצת דיסק צווארי או בלט – עצבוב המרפק מגיע מעמוד השידרה הצווארי. פריצה או בלט בצוואר עשויים להקרין למרפק, במקרה כזה בנוסף לתופעות במרפק תהיה מגבלת תנועה בצוואר ועד הפרעות תחושה לאורך הזרוע.
  • קרע בגידי השרירים – התלת או הדו ראשי – על רקע עומס רב ופתאומי.
  • לעיתים מקור הכאב נמצא בצוואר המקרין אל המרפק – לכן יש לבצע אבחנה מבדלת לפני התחלת טיפול.
  • בדרך כלל יהיה מדובר בדלקת. כאשר התופעה רק בתחילתה, ניתן להניח על מקום הכאב קרח למשל 10 דקות, פעמיים ביום. אם הכאב נמשך מספר ימים ומתקיים גם בלילה יש לגשת לטיפול רפואי.

כאבי מרפק אשר אינם מטופלים עשויים להוביל לנזקים לא הפיכים ועד לניתוחים.

בשימוש  בטיפולים סימפטומטיים כגון: כדורים /משחות משככי כאב נוגדי דלקת שאינם סטרואידיאליים, תחבושות או חבקים לאחיזת האמה, תיגרם החמרה בבעיה, כמו
      נזקים לרקמות, פגיעה עצבית ובהמשך לכך צורך בניתוחים פולשניים.

אבחון: תהיה תלונה על כאב בחלקו החיצוני של המרפק וקצת מעליו לכיוון הזרוע. הכאב יומחש בעת סיבוב חוזר של הזרוע, האמה או של מפרק כף היד.

זהירות בטיפול:

בשימוש  בטיפולים סימפטומטיים (מהווים אילחוש של הכאב והמוגבלות בתנועה ) כגון: כדורים /משחות משככי כאב נוגדי דלקת שאינם סטרואידיאליים, תחבושות או חבקים לאחיזת האמה תיגרם החמרה בבעיה, כגון, נזקים לרקמות, פגיעה עצבית ובהמשך לכך צורך בניתוחים פולשניים.

אין להשתמש באנטיביוטיקה אלא במקרי קיצון. אנטיביוטיקה מחסלת את החיידקים אשר מתרבים כאשר יש רקמות מתות בגוף. החיידקים מתרבים ומגיעים על מנת לסלק את התאים המתים, התאים אשר המחלה פגעה בהם – חיידקים אלה אינם האוייב, להיפך, פגיעה בהם הורסת את הבריאות. יש לחפש את הסיבה בעטיה נוצרו התאים המתים ולטפל בה.

לכן יהיה לא נכון להסכים לכל טיפול אשר אינו מטפל בשורש הבעיה. כאמור יש מספר גורמים להופעת הכאבים ויש לבצע אבחון על מנת לבודד את הסיבה העמוקה מיתר הסיבות אשר בעטיין רושמים הרופאים כדורים וזריקות כטיפול.

הרופא הסיני בבואו לטפל בכאבי מרפקים ישלב בין ממצאי הרפואה המערבית כגון: צילומים, בדיקות מעבדה וסיכומים רפואיים לבין ממצאים רפואה הסינית ועל ידי מצליח להביא
    לתוצאות מהירות ויעילות – טיפול שורשי ולא סימפטומטי.
    דיקור סיני לדלקת במפרק מוליך כוחות ריפוי המתקנים קשרים בין תאיים ועל ידי כך מאיץ איחוי וצמצום דלקת
    במקביל לכך, הדיקור מגביר את רמות האנדורפין והדופמין המביאים לשיכוך כאב והרגעה וכך מתגברת זרימת הדם אל הרקמות.
    בזמן ביצוע דיקור סיני לדלקת במפרק, הכאב יצטמצם מיידית- כדקה מתחילת הטיפול ואפילו עד 95% מהכאב.
    הדיקור אינו במרפק אלא במקומות מרוחקים כגון ברגליים

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

טכניקת דיקור סיני לטיפול בכאבים במרפקים. " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו  בדיקור הסיני.
    השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב במרפק יטופל        באמצעות דיקור סביב הברך.  בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.

טווינה / שיאצו

הינם פיזיותרפיה סינית ( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות          של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות            הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

צמחי מרפא

לכאבים במרפק– בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה
   ממוקדת לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח  מורשה.

תזונה

לטיפול בכאבים במרפק– גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ספציפית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם.         הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. לכן יש חשיבות לתזונה נכונה ולתזונה ממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים

סובל/ת מכאבים במרפק ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?