כאבים בגב

כאבי גב הם הסיבה השכיחה ביותר לפניות אליי לקליניקה לטיפול.
כ- 70% מהאנשים יסבלו בשלב כזה או אחר במהלך החיים מכאבי גב. עיקר התלונות יהיו לגבי כאב בגב תחתון.
לכאבי הגב יש מגוון סוגים ותסמינים. ניתן לחלק אותם לשלושה סוגים עיקריים: מכניים, שורשיים ודלקתיים.

אז מה הם הגורמים לכאבים בגב?

שכיחותם הוא על פי הסדר הבא:
1. כאב גב מכני – הוא השכיח בין הכאבים.
    הסיבות לכאב המכני בדרך כלל יהיו עודף משקל, חוסר תנועה כגון ישיבה ממושכת, מאמץ פיזי חריג.
    התסמינים יהיו: הופעה באופן פתאומי של כאב ככאב חד או עמום ועשוי להיות מלווה בהתכווצויות שרירים.
    בעת מנוחה או שכיבה תורגש הקלה בכאב.
    כאב מסוג זה אמור לחלוף מעצמו תוך מספר ימים.

2. כאב גב שורשי – מדובר בעיקר על שינוי מבני. שינוי על רקע פריצת דיסק, היצרות תעלת חוט השדרה, שבר ואף גידול סרטני.
     התסמינים יהיו: כאבים חזקים, הקרנת כאב לרגליים, נמלול ברגליים ו/או הפרעות תחושה.
     כאב מסוג זה בדרך כלל יוקל בעת מנוחה, יחד עם זה הוא מחייב התייחסות בטיפול מקצועי.

3. כאב על רקע דלקת – הדלקת תהיה בעמוד השדרה. כאב זה נוצר מכך שמערכת החיסון מסיבה לא ידועה תוקפת את עמוד השדרה. הסברה היא שמדובר על נטייה גנטית יחד עם גורמים נוספים         שכאמור לא ברורים.
     כאב על רקע דלקתי מאפיין יותר את הגילאים 20-40.
     התסמינים יהיו: כאב עמום סביב הישבן, כאב ההולך ומתחזק בבוקר בזמן ההתעוררות. יורגש קושי בהזזת המפרקים ואיטיות כללית של יכולת הפעילות. מצב העשוי להמשך חצי שעה ואף יותר.
    הכאב יפחת בזמן פעילות גופנית- זה בשונה מהכאבים המכניים והשורשיים.

סיבות נוספות לכאבי גב:

טראומה– נפילה, תאונה, חבטה.

תזונה לא מתאימה – תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת  גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה מכל מצב.

קור–  קור גורם לכיווץ כלי הדם וכך יש פחות הולכת דם כללית וזה יוצר כאב.
במקרים רבים הכאב מהגב מקרין לרגל אחת או לשתי הרגליים וכמו כן, הוא מביא לשינויים מבניים אשר בתורם גורמים לאדם לצמצם פעילויות רבות ובעקבות כך ירידה במצב הרוח ואף לחרדה ודיכאון.

מתחים נפשיים- בעיות רגשיות: אצל נשים הכאבים יתהוו בשל מתחים נפשיים על רקע איבוד הביטחון בתוך המשפחה.
אצל גברים יתהווה על רקע אי בטחון כלכלי.
אלה סיבות שכיחות עד מאוד כגורמות לכאבי גב. כאבים ללא ממצא פתולוגי בצילומים.

הטיפול בכאבי גב ברפואה המערבית:

ברפואה המערבית הטיפול הוא באמצעות כדורים, משחות, זריקות וניתוחים טיפולים, אלה מתייחסים לטיפול בסימפטום ולא בגורמים לו.
אנשים רבים משתמשים בכדורים נוגדי דלקת, הזרקות של סטרואידים או חומצה הילארונית ומשחות, אך חשוב להבין כי אלה רק מאלחשים את הכאב ולא מטפלים בו. כאשר האדם מרגיש הקלה וממשיך להתנהל " כרגיל "הוא גורם להחמרת הבעיה.
לכן יהיה לא נכון להסכים לכל טיפול אשר אינו מטפל בשורש הבעיה. כאמור יש מספר גורמים להופעת הכאבים ויש  לבצע אבחון על מנת לבודד את הסיבה העמוקה מיתר הסיבות אשר בעטיין רושמים הרופאים כדורים וזריקות כטיפול.

טיפול בכאבי גב ברפואה הסינית:

יותר ויותר מחקרים מתפרסמים באשר ליעילות הדיקור הסיני לכאבי גב.  הוכח כי דיקור סיני לכאבי גב הינו הטיפול היעיל והבטוח אשר קיים, ללא סיכונים וללא תופעות לוואי. גישת הטיפול אומצה בארץ ובעולם על ידי בתי החולים וקופות החולים.

דיקור סיני לכאבים בגב (אקופונקטורה):

הרופא הסיני בשונה מהרפואה הרגילה, מבצע תשאול ואבחון דרכם הוא מצליח להבין היכן בעצם הבעיה התחילה ומה הגורמים לה. הרופא הסיני יפעל במספר מישורים על מנת להגיע למצב בו הוא מחזיר את יכולת הגוף להתחיל לשחזר את המצב הבריא כפי שהוא היה בטרם התגלגל והגיע למצבו כיום. זהו למעשה טיפול בשורש הגורם לכאבים בגב.

בין יתר הכלים אשר עומדים לרשותו של הרופא הסיני לטיפול בכאבים בגב:

1. דיקור סיני לכאבי גב ( אקופונקטורה ): הרופא הסיני משתמש בדיקור על פני נקודות ייעודיות, נקודות השולחות מסר אל המוח דרך מערכת העצבים להגביר את כוחות הריפוי המתקנים קשרים בין       תאיים ועל ידי כך האצת תהליך הריפוי.

• דיקור סיני לכאבים בגב מגביר את רמות האנדורפין והדופמין המביאים לשיכוך כאב והרגעה וכך מתגברת זרימת הדם אל האזור אליו מכוונים ויוצר הרפיה של כיווצים בגב ומאפשר חזרה של איזון מבני של הגב והרגליים.
  • אנדורפין : חומר כימי הנמצא במוח, מסייע בשיכוך כאב ושיפור מצב הרוח.
  • דופמין : הוא סוג של כימיקל במוח. הוא יוצר תחושות אושר, הנאה אנרגיה ומוטיבציה.
  • השיפור בכאבי הגב מורגש בתוך כדקה מתחילת הטיפול. יש לבצע מספר טיפולים. מספר ותכיפות הטיפולים הוא ביחס ישיר להתחלת תחושה שהכאב מתחיל לחזור. ברגע שהכאב מתחיל לחזור, ( בדרך כלל אחרי יומיים שלושה) מבצעים טיפול אשר "מוריד" אותו חזרה. כך מספר פעמים עד שהגוף מתרגל למצב החדש – מצב ללא כאב.
  • הדיקור לא מתבצע בגב אלא בגפיים.
  • הדיקור אינו כואב ואף מביא לתחושת רגיעה.

2. דיקור יפני לטיפול בכאבי גב. דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.
     האבחון היפני מתבסס על נקודות ריפלקס
     (בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון השייך לאיברים ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

3. דיקור בשיטת YNSA – " נוירו אקופונקטורה " טיפול בדיקור על הקרקפת
     ( לא, לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.
     שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.                                                                                           בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.
     לדוגמה, לכאב גב יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום הכאב בגב. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, ירגיש המטופל הקלה משמעותית בכאב.
     השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם   גורמים שונים כמו למשל שבץ מוחי.

במקרי כאב  גב חשוב להתייחס כאמור גם לתזונה ומתחים נפשיים:

4. תזונה לכאבים בגב:
     לפעמים כאב הגב הוא בשל תזונה לא נכונה. תזונה היוצרת חסרים אשר עם הזמן מחלישים את המבנה הגרמי (עצמות) וכן משפיעה על הגידים, הרצועות והרקמות וכך מתאפשרים ביתר קלות               כיווצים (כאב), היווצרות בלט ו/או פריצת דיסק. התזונה בונה דם, הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. לכן יש חשיבות לתזונה נכונה לצורך הבראה מכאבי גב.
     בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי, כל ריפוי! .

5.  צמחי מרפא לכאבים בגב – בהתאם לאבחון ולממצאים, הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית ומשנית לצורך הזנת הגוף בתזונה                  ממוקדת לטיפול בכאבי גב לתקופה קצרה. את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה.

6. טווינה / שיאצו – הינם פיזיותרפיה סינית
     (שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות            ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל. המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד
      על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

סובל/ת מכאבי גב ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?