אורתופדיה

אורתטופדיה ( יוונית: אורתו  =  ישר ,  פדיוס  =  ילד ), המונח נקבע על ידי רופא צרפתי בשם ניקולא אנדרי  ( Nicholas Andri ), בשנת 1741. כוונתו הייתה להסביר טיפול לילדים הבא ליישר ולשפר את יציבתם.

תחום האורתופדיה עוסק בבעיות שלד ושרירים, יציבה, זיהומים ודלקות של העצמות והשרירים וכאבים הנובעים מכל אלה.

הטיפול הוא בפציעות, טראומות, בפגיעות של מערכת העצבים המרכזית ובאופן תפקודם של העצבים, העצמות, המפרקים , הגידים, הרצועות וכלל השרירים הנעים בגוף.

כלי הטיפול העיקריים של האורתופדיה הקונבנציונאלית הם: ניתוחים לקטיעת איברים, החלפת מפרקים, ניתוחים ארתוסקופיים, זריקות, כדורים, איחוי שברים ושיקום.

לפני שמגיעים לטיפולים הנ"ל חשוב לדעת:

מחקרים רבים מצביעים על כך שדיקור סיני אורתופדי הוא היעיל בין הטיפולים הקיימים כמענה מקצועי, יעיל, מהיר   (במקרים רבים כבר תוך דקה מתחילת הטיפול מורגשת הקלה של עד 90% בכאב או במגבלה) ובטוח לבעיות אורתופדיות רבות וזאת ללא כדורים, ללא זריקות וללא התערבות ניתוחית.

במקרים מסוימים הגורמים לתלונות הם על רקע בעיה פיזית אולם במקרים רבים,  פריצות דיסק, כאבי גב, צוואר ושכמות, כאבי ברכיים, כאבי כתפיים, כאבי מרפקים, פציאליס ודלקות שונות נוצרים על בסיס רקע נפשי!

בין יתר התחומים האורתופדיים המטופלים (אם על רקע פיזי או נפשי ) בהצלחה באמצעות הרפואה הסינית /דיקור סיני אורתופדי :

פריצת דיסק, פריצה גבית, צווארית – בלט דיסק, כאבי גב, גב עליון, אמצעי, תחתון, כאבי צוואר ושכמות, כאבי ברכיים, כאבים במרפק, כתף קפואה, כאבי כתפיים, תסמונת התעלה הקרפלית               אוסטאוארטריטיס –דלקת מפרקים ניוונית, כאבי רגליים כתוצאה מהקרנה עצבית מהגב, אורכי רגליים לא שווים, דורבן, נימול בידיים וברגליים, אצבע הדק – טריגר פינגר, טניס אלבו, גולף אלבו

• כאמור,  כאב פיזי במקרים רבים הוא תוצאה של כיווץ פנימי היוצר תקיעות, חסימה, כאב ומגבלה הנגרמים בשל המתח הנפשי הממושך. מתח נפשי ממושך גם גורם לדלקות ודלקות יוצרות ומחמירות מצבים נפשיים.

כיצד עוזר הטיפול ברפואה הסינית לבעיות אורתופדיות וכאב?

רפואה סינית אינטגרטיבית, שילוב ממצאי שתי רפואות מובילות המביא להצלחה.

האבחון בקליניקה כולל את ההיסטוריה הרפואית של האדם, טיפולים תרופתיים אשר הוא לוקח מאת הרפואה הקונבנציונאלית ובמקביל, אבחון מעמיק עם כלי הרפואה הסינית =  רפואה אינטגרטיבית.

• כלי הטיפול העיקריים: דיקור, צמחי מרפא, תזונה וטווינה / שיאצו.
  1. דיקור סיני אורתופדי / דיקור יפני אורתופדי

מהגב יוצאים מסלולי אנרגיה  (מרדיאנים) לכיוון הידיים והרגליים. על מסלולים אלה ישנם נקודות אשר מזוהות כמשפיעות על אזורים שונים ומדויקים. רופא סיני מיומן מכיר את המסלולים
             ויודע  היכן הנקודות הספציפיות אשר דיקור שלהם מעביר הוראה למוח לשלוח אל האזור הספציפי או אל המערכת השלטת חומרי ריפוי.
             חשוב להדגיש, כל זאת ללא כל כדורים או זריקות, אלא בעזרת שפעול כוחות הריפוי הנמצאים בתוך הגוף.

1. דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי" לבעיות אורתופדיות

דיקור סיני בטכניקה מתקדמת  הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים –  כמו בדיקור הסיני.
             השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא, דיקור לטיפול               בפריצת דיסק יתבצע בידיים ו/או ברגליים.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
    • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע בשתיים שלוש המפגשים הראשונים, זאת מכיוון שבין הטיפולים הכאב מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו המוחלטת והבראה.
    • לרוב יספיקו 4-5 טיפולים על מנת להביא לשיפור משמעותי.
  1. דיקור בשיטת YNSA – " נוירו אקופונקטורה " לטיפול בבעיות אורתופדיות. טיפול בדיקור על הקרקפת ( לא, לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.

שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.
             בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.
             לדוגמה, בכאבי גב ופריצת דיסק יש אזור בקרקפת המזוהה במדויק עם מיקום הכאב בגב. ברגע הדיקור בנקודה הרלוונטית בקרקפת, המוח מעביר הוראה מדויקת לאזור הכאב ומתחיל                       תהליך ריפוי. המטופל ירגיש הקלה משמעותית בכאב.

השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורתופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים ומורכבים, כמו שבץ מוחי ושיתוקים למיניהם.

1. טווינה / שיאצו – הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללות טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות  ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב, רגליים לא שוות באורכן והרפיית התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב.
  2. צמחי מרפא – בהתאם לאבחון ולממצאים הרופא הסיני יכול להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית. צמחי המרפא מספקים תמיכה ראשונית לצורך הזנת הגוף בתזונה ממוקדת לתקופה קצרה.
    את מרשם צמחי המרפא שולח הרופא הסיני לבית מרקחת להכנה על ידי רוקח מורשה. צמחי המרפא מאושרים מבחינת הכשרי דת.
  3. תזונה תזונה לטיפול בכאבים ובעיות אורתופדיות – גם כאן בהתאם לממצאים, ימליץ הרופא הסיני על תזונה ייעודית לצורך הריפוי. תזונה היא מרכיב ראשון בחשיבותה בריפוי. בהמשך לתהליך עיכול התזונה נוצר הדם. הדם בונה את הרקמות, הגידים, הרצועות והעצמות, ובכלל את האדם כולו. בדם נמצאת גם הנפש לכן יש חשיבות לתזונה וממוקדת לצורך הבראה ממצב מסוים.
  4. " טריגר פוינטס " – שיטת טיפול יעילה במיוחד לבעיות אורתופדיות. הטיפול מתבצע לאחר מציאת נקודות טריגר (רגישות) על פני הגוף ושחרורם באמצעות עיסוי ולחיצה מקומיים. פעילות
     זו מביאה לידי זרימת דם משופרת וכך מאפשרת לאזור המטופל לקבל חמצן וחומרי הזנה. בגישה טיפולית זו השיפור מורגש מיידית.
  • דוגמה ממקרה מהקליניקה:

ערן, בן 48 הגיע לקליניקה עם תלונות על כאבי גב אמצעיים ותחתונים, כולל כאבים לאורך הירך ובברך הפנימית. הוא הגיע אליי לאחר שנים של כאב. על פי ממצאי הצילומים וסיכומיהם אשר הביא איתו, ערן סבל מתהליך ניווני של חוליות עמוד השדרה, פריצות דיסקים ובלט דיסק.

ערן הגיע לייעוץ סקפטי, לא האמין בדיקור, הוא " כבר ניסה הכל " רופא אורתופד, מרפאת כאב, כירופרקטיקה.

לאחר תשאול ואבחון ביצעתי דיקור הנקרא " ארבע הפינות ", אותו ביצעתי מכיוון שמצאתי כי יש שוני בין גובהי הכתפיים ושוני באורכי הרגליים. השינויים האלה נוצרו על רקע מתח וכיווץ של הגב ומשכו כתף אחד מטה ומהזווית השנייה, ברגל הנגדית לכתף נוצרה משיכה מעלה והגעה לשינוי באורכי הרגליים.

שילבתי דיקור " ארבע הפינות " יחד עם דיקור המתייחס לאמצע הגוף – סביב גובה החגורה נקרא דיקור Dai Mai  דיקור אשר חובה לבצעו על מנת לאפשר שחרור ואיזון מתחים בין החלק העליון והתחתון של הגוף, הגב והרגליים. מיד בזמן הדיקור ניתן היה להבחין כי אורכי הרגליים השתוו.

ניגשתי לטפל בכאב בברך הפנימית. כאב במיקום זה מצביע לרוב על בעיה בחוליית שדרה L4-5 המקרין לברך הפנימית. לאחר הכנסת המחטים ( 2 מחטים – לא בברך ) ערן אמר כי נראה לו שהכאב נעלם. כאן לא הסתיים הטיפול אלא רק התחיל. כל זה היה עבורי להבין כי אבחנתי הייתה טובה ועתה יש לקבוע מספר טיפולים על מנת להמשיך ולשפר את התוצאות ולבסס אותם.

סובל/ת מכאבי צוואר ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?