אוסטאוארטריטיס- דלקת מפרקים ניוונית

עוד ועוד מחקרים מתפרסמים באשר ליעילות הדיקור הסיני האינטגרטיבי בכאבים על רקע אוסטאוארטריטיס . הוכח כי לדיקור יש השפעה אנטי דלקתית על ידי ייצרת מולקולות המעכבות את התהליך הדלקתי, הזרמת דם אל מקום הבעיה והגברת הפרשת אנדורפינים כנגד הכאב.

בין יתר הסימנים לאוסטאוארתריטיס:

• כאבים במפרקים, כל התכופפות הופכת קשה, כאב בכפות ידיים, במפרקי האצבעות, ברכיים ורגליים חלשות, כאבי בהונות ועוד..
  • כאב המחמיר אחר פעילות גופנית מאומצת הוא עוד אינדיקציה ומהווה תסמין ראשון לעניין.
  • חוסר הפעלה של המפרק תחמיר את הבעיה, יש צורך לבצע פעילות מבוקרת והכאב יפחת.
  • התסמינים מופיעים לאיטם, בדרך כלל זה מתחיל ממפרק אחד וממשיך הלאה ליתר המפרקים.
  • במקרים מסוימים, חוסר בהפעלת המפרק תביא לנפיחותו וכאב. לרוב לאחר הפעלת המפרק הכאב יצטמצם.
  • לעיתים המחלה פוגעת בעמוד השדרה ואז יופיעו תסמינים בגב. כאשר המחלה תפגע בעמוד השדרה התחתון או בעליון (צוואר) אפשר שיורגשו גם נמלול, ותחושות גופניות שלא ממש ניתן לאפיין וכן חולשה ברגל ו/או ביד.

מה קורה בגוף?

באוסטאוארטריטיס מדברים בעיקר על שחיקת סחוס.

בכל מפרק בגוף ישנו סחוס, תפקידו להגן ולספוג זעזועים וכך למנוע חיכוך בין העצמות. מלבד הסחוס יש במפרקים רקמה סינובית האוטמת את המפרק וגם מסייעת במניעת חיכוכים מיותרים ומקלה על תנועה.

במצבי טראומה, ניווי וגיל מתחילה פגיעה בחומרים המרכיבים את הסחוס, אולם הסחוס ימשיך להתקיים אך הוא ייעשה חלש ויתפתחו בו סדקים וכך העצם תמשיך לגדול ויתחילו להופיע בליטות (אשר עם הזמן יורגשו על העור). הבליטות יכאבו וישבשו את תפקוד המפרק. בהמשך עם הזמן המפרק  ישנה את מבנהו ולא יאפשר פעילות כבעבר. בסופו של דבר המצב יכול להגיע עד להרס של המפרק.

בדרך כלל הגיל בו עולה השכיחות לבעיה הוא 45 מדובר על שינויים ניוונים, דלקת או טראומה.

מה הסיבה למחלה?

על פי הרפואה הקונבנציונאלית הסיבה לא ממש ברורה ( אדיופטית), חושבים שהמחלה מגיעה יחד עם מחלה אחרת ומלווה אותה. היא  מופיעה אצל המשתמשים במפרקים תחת לחץ באופן קבוע או תנועות סטטיות היוצרות לחץ גדול ומתמשך על המפרק. וכן אנשים עם משקל יתר חשופים יותר למחלה.

הבשורה הטובה:

ניתן בהחלט להאט עד מאוד את  המשך התפתחות המחלה ולהוריד את הדלקת ואת הכאב.

האבחנה האבחנה נעשית על ידי צילום רנטגן המדגים שינוי מבני בעצם, והגדלת המפרק ובנוסף על פי תסמינים עליהם מתלונן האדם.
הטיפול ברפואה המערבית יהיה על ידי כדורים נוגדי דלקת לא סטריאודליים  ומשככי כאב. בהחמרה רבה יבוצע ניתוח להחלפת המפרק.

טיפול כזה לדעתי אינו טיפול הכי טוב מכיוון שהוא מספק חומרים להרגעת הסימפטום והבעיה ממשיכה להתפתח עוד ועוד, עם כל המשתמע. לכן יהיה לא נכון להסכים לכל טיפול אשר אינו מטפל בשורש הבעיה. כאמור יש מספר גורמים להופעת התופעה ויש לבצע אבחון על מנת לבודד את הסיבה העמוקה מיתר הסיבות אשר בעטיין רושמים הרופאים כדורים וזריקות כטיפול.

טיפול אמיתי ויעיל הוא טיפול החוקר את אורחותיו של האדם ועל פי הם מכוון אותו להבראה אמיתית. פירוט בהמשך..

ההגדרה ברפואה הסינית היא "סינדרום כאב חסימתי" המתארת חסימה, כאב ונימול בגידים, בשרירים ובמפרקים כתוצאה מחדירת רוח קור או לחות לגוף.
אלה יכולים להיווצר כתוצאה מחולשת כליות, כבד וטחול.

פירוט:

כליות: בין היתר אחראיות על העצמות, עם השנים נחלש כוחן של הכליות וכפועל יוצא העצמות הופכות שבריריות והגידים הופכים קשיחים.
כבד: כמאחסן הדם הוא אחראי על הזנת הגידים והרצועות. כאשר מסיבה כלשהיא הוא לא מצליח לבצע את תפקידו בהזנה יתהוו התכווצויות שרירים, נימול בגפיים, עוויתות ועד להתקשות וכאב במפרקים ובתנועה.
טחול: אחראי (בין היתר) על שינוע ושיחלוף של חומרי הגוף, כאשר אינו ממלא את תפקידו, חומרי הגוף (נוזלים) יתקעו במעברי המפרקים מכיוון שמפרקים הם האזור המוחלש בגוף.

טיפול סיני לאוסטאוארטריטיס:

דיקור סיני לאוסטאוארטריטיס יעשה לאחר אבחון  בכלי האבחון של הרפואה הסינית בשילוב תוצאות מאבחון של הרפואה המערבית, כגון: צילומים, בדיקות מעבדה וסיכומים רפואיים.

עוד ועוד מחקרים מתפרסמים באשר ליעילות הדיקור הסיני לטיפול בדלקות.  הוכח כי דיקור סיני הינו הטיפול היעיל והבטוח אשר קיים, ללא סיכונים וללא תופעות לוואי. הגישה אומצה בארץ ובעולם על ידי בתי החולים וקופות החולים.

דיקור סיני לטיפול באוסטאוארטריטיס ( כמו גם דיקור יפני) משתמש בכוחות הפנימיים שיש לגוף ומתחיל לשנע אותם לטובת יצירת זרימה מאוזנת. מצד אחד מחזק את הפעילות של איברים מסוימים ומצד שני מווסת את עודף הפעילות של האיברים.

• הדיקור מוליך כוחות ריפוי המתקנים קשרים בין תאיים ועל ידי כך מאיץ איחוי וצמצום דלקת.
  • הדיקור מגביר את רמות האנדורפין והדופמין המביאים לשיכוך כאב והרגעה וכך מתגברת זרימת הדם אל הרקמה במפרק.
  • דיקור סיני ( וגם דיקור יפני) משנה את ההרגל במוח לגבי הכאב ומאפשר התחלת הבראה ולכן הוא כה יעיל במצבים כרוניים.
  • הדיקור אינו באזור המפרק אלא במקומות מרוחקים המשפיעים מערכתית על המפרק.
  • הכאב יצטמצם משמעותית כבר בדקה הראשונה של הטיפול. הרגיעה יכולה להימשך יום או מספר ימים ואז הכאב מתחיל לחזור לאיטו. לכן חשוב לבצע מפגשים טיפוליים אשר המרווח ביניהם יהיה כל שלושה ארבעה ימים על מנת לתמוך בהישג ולקבע אותו.
  • הדיקור אינו כואב ואף גורם לתחושת רגיעה.

דיקור ב"שיטת האיזון" דיקור "נוירולוגי דיסטאלי"

דיקור סיני לטיפול באוסטאוארטריטיס בטכניקה מתקדמת הנקראת " שיטת האיזון (Balance method) של ד"ר ריצ'ארד טאן".  שיטה המבוססת על דיקור במסלולי המרידיאנים- כמו בדיקור הסיני. השוני בין השיטות מתבסס על כך שכאן הדיקור הוא דיקור דיסטאלי ועל אזורי שיקוף המדמים את האזור הבעייתי, דהיינו, הדיקור יהיה במקום מרוחק ממקום התלונה. לדוגמא כאב במפרקי האצבעות בכף היד יטופל באמצעות דיקור סביב מפרקי כף הרגל.

• בשיטה זאת הטיפול יוצר תגובה מיידית והכאב רובו ככולו חולף מיד עם החדרת המחטים.
  • הטיפול יכלול מספר מפגשים, בדרך כלל בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע זאת מכיוון שבין הטיפולים    הכאב מתחיל קצת לחזור והדיקור החוזר ממשיך ומנטרל אותו עד להתשתו  המוחלטת והבראה.

כלי הטיפול:

1. תזונה לטיפול באוסטאוארטריטיס:

באוסטאוארטריטיס יש משמעות רבה לתזונה. התזונה יוצרת את הדם ובונה את הגוף.
     תזונה לא טובה יוצרת דלקת ולהיפך, תזונה מתאימה מונעת דלקת. תזונה נכונה בונה עצם, תזונה נכונה תוריד במשקל ותפחית עומס על המפרקים, תזונה נכונה תפחית סטרס,
     סטרס מייצר דלקת.

תזונה מומלצת:
     בין יתר המזונות מומלצים: שעועית, קולורבי, עדשים, שום, בצל ירוק,סלק, ירקות עלים ירוקים, בזיליקום, כמון, הל, כמון, כורכום, אגוזי מלך, ערמונים.

תה מומלץ:
    רוזמרין, מליסה, נענע.

מזון שיש להימנע:
    קפה, אלכוהול, מאכלים חריפים, בשר ובעיקר אדום, מזונות מעובדים, סוכר, חלב ומוצריו.

אוסטאוארטריטיס וספורט:
    פעילות גופנית היא נדבך חשוב בעיכוב התפתחות המחלה. פעילות גופנית קבועה ומתונה מחזקת ומגמישה שרירים התומכים במפרק . הפעילויות המומלצות:
    הליכה, שחייה, פילאטיס ופלדנקרייז.

2. טווינה/שיאצו

הינם פיזיותרפיה סינית( שילוב של פיזיותרפיה עם עיסוי) הכוללת טכניקות עיסוי, מתיחות ומניפולציות התומכות  ביישור מבנה למשל עקמומיות בגב,
     רגליים לא שוות באורכן והרפיית  התקשויות של רקמות גידים, רצועות ושרירים. פתיחת  מעברי נוזלים ודם ממקומות בהם יש גודש וכאב. הטיפול נעשה באמצעות ידיו של המטפל.
     המטפל עובר על מסלולי המרידיאנים ויודע היכן נמצאות הנקודות עליהם יש לעבוד על מנת להחזיר את הזרימה התקינה לכל המערכת.

3. צמחי מרפא

לצמחי המרפא יש יכולת מוכחת להזנת האיברים, שיקום הגידים והרצועות, הפחתת דלקת וכאב. הרופא הסיני  המיומן ירכיב עבור המטופל בהתאמה אישית
      (בהתייחסות למחלות אשר ברקע) פורמולה צמחית אשר תשפר את פעילות האיברים ותטפל בגורם ליציאתם מאיזון. הרופא הסיני ישלח מרשם לצמחי מרפא לבית המרקחת לשם הכנת
      פורמולת צמחי המרפא.

צמחי המרפא יחד עם הדיקור משלבים כוחות, הדיקור כאמור משתמש בחומרים אשר יש בגוף. כאשר אנו מוסיפים צמחי מרפא, אז לדיקור יש יותר חומר לעבוד איתו
      על מנת לייעל את ההבראה.

4. דיקור

דיקור יפני – דיקור יפני מזכיר מאוד את הדיקור הסיני. ההבדלים הם בכך שבדיקור היפני המחטים דקות יותר והדיקור שטחי יותר.

האבחון היפני מתבסס על נקודות ריפלקס ( בעיקר מדובר על כאב ואי נוחות בנקודות מסוימות על פני הגוף) בגופו של האדם. נקודות הרפלקס מתארות חוסר פנימי באיזון
     השייך לאיברים  ספציפיים. הדיקור יעשה על פי ממצאי הריפלקס.

דיקור בשיטת YNSA –  " נוירו אקופונקטורה " טיפול בדיקור על הקרקפת (לא כואב). המהווה כטיפול מיקרו סיסטמי.

שיטה אשר פותחה על ידי ד"ר טושיקצו יאממוטו. השיטה משלבת בין האנטומיה והפיזיולוגיה על פי הרפואה המערבית לבין גישת הדיקור המסורתית.
     בשיטה הזאת הדיקור יתבצע במדויק על " מרכז הכאב" הנמצא בקרקפת והשולט באיבר ספציפי בו רוצים לטפל. עם החדרת המחט תורגש באופן מיידי הקלה בתסמינים.
     השיטה נמצאה יעילה במיוחד כטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות. בכאבים ובהפרעות תנועה אשר להם גורמים שונים ומורכבים.
     הדיקור הוא המקשר בין כל הכלים הנ"ל וממקסם את הריפוי. דיקור נקודות ספציפיות דרך מסלולי אנרגיה  (מרדיאנים) ספציפיים בגוף  מוביל את התזונה ואת צמחי המרפא
     לאזורים ממוקדים בגוף עליהם אנו רוצים להשפיע.

מיד עם התחלת טיפול הדיקור תורגש הקלה ברורה ברמת הכאב במפרק, הכאב יכול לרדת עד ל90% בזמן הטיפול. זמן מה לאחר הטיפול (יום יומיים שלושה)
     הכאב יתחיל לאט לחזור כי הגוף רוצה לחזור לסורו לכן מראש מחליטים על מספר טיפולים עוקב, וכך מטיפול לטיפול המרווחים בחזרת הכאב גדלים ועוצמתם יורדת עד למצב
     שהשינוי אשר הושג נשאר קבוע.

חשוב לציין כי הדיקור נעשה במקומות מרוחקים מהאזור הכואב, לדוגמה לכאב בירך הדיקור יהיה בכתף.

מרים, בת 71 הגיעה אלי עם כאב במפרק אגן ימין. היא אובחנה כסובלת  מאוסטאוארתריטיס וקיבלה מהרופאים כדורים ותוספי תזונה אך אלה השפיעו רק מעט וכללו תופעות לוואי אשר בעקבותיהם היא החליטה כי היא לא לוקחת את הטיפול הנ"ל.
מרים סובלת מעקמת קלה כבר שנים. באבחון מצאתי בין היתר כי יש הבדל קטן בין אורכי הרגליים. אף איש מקצוע לפני לא בדק את הנושא.
האבחנה שלי הייתה שבשל העקמת נוצר כיווץ מותני וזה מה שהיטה את היציבה וגרם לרגל אחת קצרה מהשנייה. מצב זה לאורך זמן יצר עומס רב על מפרק האגן והחלשת הסחוס והרקמות מסביב למפרק, חיכוך של עצם בעצם והיווצרות דלקת וכאב.
בשני המפגשים הראשונים ביצעתי דיקור לטובת השוואת אורכי רגליים ואכן המרווח הצטמצם כמעט לחלוטין. מיד עם החדרת המחטים היא הצליחה להניע את הרגל בהרבה יותר קלות, לטווחים גדולים יותר מבלי הכאב.
במקביל הכנתי תפריט תזונה המבוסס על תמיכה בסילוק הדלקת ובנוסף הרכבתי פורמולה צמחית התומכת בהפחתת דלקת וגם מחזקת רצועות וגידים והזרמת דם טובה יותר.
במפגשים השלישי עד החמישי המשכתי עם דיקור בשיטה הנקראת "אקופונקטורה דיסטלית " המטפלת באמצעות דיקור המרוחק מאזור הפגיעה ויחד עם הדיקור ביצעתי טווינה (עיסוי בשיטה סינית) לאורך מסלולים החולשים על האגן והמפרק. בסיום המפגשים הנ"ל היא אמרה כי כל השבוע הכאב היה פחות בכ 60% מהרגיל.
המשכנו עוד 4 מפגשים שבכל מפגש הכאב הלך ונחלש.
בזה סיימנו את מסגרת הטיפול כאשר הכאב התקבע על כ 30% מהכאב איתו הגיעה. סיכמנו כי היא תגיע אחת לשלושה שבועות למשך שלושה חודשים לטיפולי תחזוק.

סובל/ת מאוסטאוארטריטיס ומחפש/ת פתרון שורשי, אמיתי ?